Πέμπτη 4 Φεβρουαρίου 2021

2003, Στη χώρα που γεννήθηκε ο Τίτο! 2. Στην πρωτεύουσα

Πρώτο Οδικό ταξίδι στην Ευρώπη (Ιταλία – Κροατία – Σλοβενία),

(συνέχεια από Στη χώρα που γεννήθηκε ο Τίτο! 1. Δαλματικές Ακτές)

(Σελίδες από τα Παλιά Ταξιδιωτικά μου Ημερολόγια 2)

29-30 Ιουλίου 2003

Την άλλη μέρα νωρίς το πρωί μαζέψαμε, φορτώσαμε και αφήσαμε πίσω μας τις ακτές της Δαλματίας. Η πορεία μας βόρεια και μετά ανατολικά. Ένα μέρος της σε καινούριο, πολύ καλό αυτοκινητόδρομο, με τούνελ, γέφυρες και πολύ αέρα. Περάσαμε έξω από το Εθνικό Πάρκο των Λιμνών Plitvice και συνεχίσαμε για Ζάγκρεμπ. Λίγα χμ μετά το πάρκο σταματήσαμε για φαγητό. Είναι ένα μέρος πάνω στο δρόμο με ψησταριές, όπου το αρνί ψήνονταν ολόκληρο στη σούβλα με φωτιά (όχι κάρβουνα) κάπως σαν το αντικριστό στην Κρήτη. Ήταν πολύ νόστιμο.

Συνεχίσαμε το δρόμο μας, περάσαμε έξω από την πόλη Karlovac και πριν μπούμε στην πρωτεύουσα της χώρας, το Zagreb κάναμε αριστερά προς τα σύνορα με τη Σλοβενία, όπου φτάσαμε σε λιγότερο από 30χμ. Περάσαμε εύκολα και περίπου 5χμ μετά φτάσαμε στο κάμπινγκ που θα μέναμε τα επόμενα 3 βράδια. Το κάμπινγκ αυτό είναι μέρος ενός συγκροτήματος με ξενοδοχεία, άκουαπαρκ με νεροτσουλήθρες, σπα, εστιατόρια κλπ. Στην τιμή είχαμε και μια επίσκεψη στο άκουαπαρκ και συμμετοχή σε όλες τις δραστηριότητες.

Αφού στήσαμε πήγαμε στο εστιατόριο να φάμε. Εκεί είχε κάτι σα γιορτή με ένα συγκρότημα που έπαιζε σλοβένικη λαϊκή μουσική και ο κόσμος χόρευε. Πόλκες, βαλς κ.α. Ήταν πολύ όμορφη βραδιά!

Την επόμενη θα γυρνάγαμε και πάλι στην Κροατία. Να επισκεφτούμε την πρωτεύουσα της χώρας, το Zagreb και μια μικρότερη πόλη εκεί κοντά, το Samobor.

Περίπου 35χμ από το κάμπινγκ και αφού περάσαμε και πάλι τα σύνορα, μπήκαμε στο Zagreb και αφήσαμε το αυτοκίνητο κοντά στην Πλατεία Δημοκρατίας.

Το Zagreb φαίνεται πως ιδρύθηκε από τους Ρωμαίους στους πρώτους αιώνες μ.Χ., έχοντας δύο αστικά κέντρα.

Το Kaptol, εκεί που είναι ο Καθεδρικός και τα γύρω κτίρια

και το Gradec, λίγο πιο ψηλά και δυτικά. Στα μέσα του 13ου δέχεται επίθεση από τους Τάταρους, οι Τούρκοι την πολιορκούν χωρίς να μπορέσουν να την καταλάβουν και στα μέσα του 19ου αι. ο Κόμης Josip Jelačić ενοποίησε τα δύο τμήματα σε μία πόλη. Σήμερα είναι η πρωτεύουσα της χώρας, μια ζωντανή πόλη με λίγο λιγότερο από 1.000.000 κατοίκους, εμπόριο, βιομηχανία, πανεπιστήμια, πολλούς ναούς, θέατρα και μουσεία.

Αφού αφήσαμε το αυτοκίνητο ξεκινήσαμε με τα πόδια για το ιστορικό κέντρο της πόλης.

Περάσαμε από το Μουσείο Καλών Τεχνών Mimara του 19ου αι. (Muzej Mimara, δεξιά στη φωτογραφία) και μπήκαμε στην Πλατεία Δημοκρατίας (Trg Republike Hrvatske). Εκεί δεσπόζουν δύο εντυπωσιακά κτίρια. Το Εθνικό Θέατρο του 1895 (Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, αριστερά) και το Μουσείο Καλών τεχνών του 1888 (Muzej za umjetnost i obrt, κέντρο). Υπάρχουν και άλλα εντυπωσιακά κτίρια ένα γύρω

και πολύ ενδιαφέροντα γλυπτά, όπως ο Άγιος Γεώργιος (Sveti Juraj), έργο του Anton Dominik Fernkorn, του 1853 (το πρωτότυπο βρίσκεται στη Βιέννη. Αυτό είναι αντίγραφο του 1908) και η Πηγή της Ζωής (Zdenac života), έργο του Ivan Meštrović’, του 1912.

Συνεχίσαμε μέσα από στενάκια και φτάσαμε στην Πλατεία Petra Preradovića, που έχει πάρει το όνομά της από τον ποιητή Petra Preradović, του οποίου το άγαλμα στέκει εκεί. Η πλατεία είναι γνωστή και σαν πλατεία των λουλουδιών, λόγω των πάγκων που πωλούν λουλούδια ένα γύρω. Στην πλατεία δεσπόζει ο ορθόδοξος Καθεδρικός Ναός Μεταμόρφωσης (Katedrala Preobraženja Gospodnjeg), του 1866.

Συνεχίζοντας βγήκαμε στον κεντρικό δρόμο και κάναμε δεξιά για να φτάσουμε στην κεντρική πλατεία της πόλης, την πλατεία Ban Josip Jelačić (Trg bana Jelačića)

με το Μνημείο του Ban Josip Jelačić, έργο του Anton Dominik Fernkorn, του 1866.

Τραμ πάνε κι έρχονται, κόσμος πολύς και γενικά ζωντάνια.

Πίσω από την πλατεία, σε υπερυψωμένο πλάτωμα-ταράτσα βρίσκεται μια μεγάλη υπαίθρια αγορά,

ενώ λίγο πιο ανατολικά είναι άλλη μια πλατεία. Βρισκόμαστε στο Kaptol

με τον καθεδρικό,

το αρχιεπισκοπικό μέγαρο με τον κυκλικό πύργο και τη στήλη του Ευαγγελισμού μέσα στην πλατεία.

Γυρίσαμε στην πλατεία Ban Josip Jelačić και πήραμε τον κεντρικό δρόμο προς τα δυτικά

μέχρι την οδό Tomićeva, στην οποία είναι η είσοδος του τελεφερίκ, που ανεβαίνει στην πάνω πόλη, την Gradec

Βγαίνοντας από το τελεφερίκ, η θέα στις στέγες της κάτω πόλης είναι μια πολύ όμορφη εικόνα. Πήραμε την Dverce προς τα βόρεια.

Στα δεξιά μας συναντήσαμε μια πλατεία με τον Ναό της Αγίας Αικατερίνης (crkva Svete Katarine) των αρχών του 17ου αι. στο βάθος της.

Λίγο παραπάνω στα αριστερά μας άλλος ένα ναός με όμορφες εικόνες στην πρόσοψη. Ο Καθεδρικός Ναός των αγίων Κύριλλου και Μεθόδιου (Grkokatolička konkatedrala Sveti Ćiril i Metod). Στο βάθος φάνηκε ένα από τα παλιότερα και σπουδαιότερα μνημεία της πόλης.

Φτάσαμε στην πλατεία του Αγίου Μάρκου (Trg svetog Marka) με τον ομώνυμο ναό (Crkva sv. Marka). Γοτθικός ναός του 13ου αι είναι πολύ εντυπωσιακός, κυρίως λόγω της «ψηφιδωτής» του στέγης. Δύο θυρεοί καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της. Στα αριστερά αυτός του τρισυπόστατου βασιλείου Κροατίας, Σλαβονία και Δαλματίας και στα δεξιά αυτός της πόλης του Ζάγκρεμπ.

Στη δεξιά (ανατολική) πλευρά της πλατείας δεσπόζει η βουλή της χώρας.

Από τη νότια άκρη της πλατείας στα δεξιά ξεκινά η οδός Kamenita, που φτάνει μέχρι την Πέτρινη Πύλη, κατάλοιπο του κάστρου της πόλης.

Μέσα στην πύλη υπάρχει ένα παρεκκλήσι, όπου φυλάσσεται η εικόνα της Μητέρας του Θεού της Πέτρινης Πύλης (Majka Božja od Kamenitih vrata), που είναι η πολιούχος του Ζάγκρεμπ.

Ο δρόμος που περνάει μέσα από την πύλη στρίβει προς τα βόρεια και κατηφορίζει για να συναντήσει την Radićeva.

Στο σημείο αυτό είναι άλλο ένα άγαλμα του Αγίου Γεωργίου, σε άλλη εκδοχή αυτό. Το μπρούτζινο άγαλμα του έφιππου Αγίου, με μορφή ιππότη του μεσαίωνα,

και ο σκοτωμένος δράκος σκαλισμένος σε γρανίτη στα πόδια του. Είναι έργο των Αυστριακών Winder και Kompatscher του 1906.

Πήραμε το δρόμο για το αυτοκίνητο και μιας και το μεσημέρι είχε προχωρήσει πολύ και πεινάγαμε κάτσαμε κάπου να φάμε κάτι.

Πήραμε το αυτοκίνητο και οδηγήσαμε για κάτι λιγότερο από 30χμ προς τα δυτικά μέχρι την πόλη Samobor.

Είναι αρκετά τουριστική, με υποδομές από τις αρχές του 19ου αι και αυτό κυρίως λόγω της εγγύτητάς της με την πρωτεύουσα. Διαρρέεται από τον ποταμό Gradna,

πάνω από τον οποίο ένας αριθμός από γέφυρες και γεφυράκια εξυπηρετούν την πόλη.

Στο ιστορικό κέντρο, δίπλα στο ποτάμι είναι από τη μια η εκκλησία της Αγίας Αναστασίας (Sveta Anastazija)

και από την άλλη η πλατεία Tromislava (Trg kralja Tomislava) με τα όμορφα κτίσματα και τα πολλά εστιατόρια και καφέ.

Mετά από μια μικρή βόλτα, κάτσαμε κάπου εκεί, για τον απογευματινό μας καφέ.

Εκεί τελείωσε το ταξίδι μας στην Κροατία. Ένα ταξίδι με πολλές και όμορφες εικόνες, που όμως με τίποτα δεν κάλυψε την χώρα. Σίγουρα θα πρέπει να ξαναέρθουμε. Άλλωστε γενικά τα Βαλκάνια είναι ατέλειωτα και πολύ-πολύ ενδιαφέροντα.

Όμως το ταξίδι μας δεν είχε τελειώσει. Συνεχίζαμε στη διπλανή χώρα. Συνέχεια στη Σλοβενία λοιπόν.

Καληνύχτα και καλή συνέχεια.

(το ταξίδι συνεχίζεται Σλοβενία, η χώρα του Καρστ! 1)