Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2011

Αγγλία, Εκπαιδευτικό ταξίδι το 1999!

Ήταν τον Απρίλη του μακρινού 1999. Πάνω από τρεις μήνες σκληρής δουλειάς είχε σαν αποτέλεσμα το πρώτο ταξίδι με μαθητές στη Βρετανική Πρωτεύουσα. Τρεις καθηγητές (και ένας φίλος δάσκαλος) και 31 μαθητές 13-14 χρονών κάναμε εκείνο το εκπαιδευτικό ταξίδι στο Λονδίνο. Το θέμα μας ήταν η θάλασσα. Και ότι βέβαια έχει σχέση μ’ αυτήν. Ναυσιπλοΐα, ζωή, καιρικά φαινόμενα, τεχνολογία κ.ά. Φυσικά στο ταξίδι αυτό είδαμε και άλλα πολλά και επισκεφθήκαμε και αξιοθέατα και έξω από το Λονδίνο. Εν ολίγοις το ταξίδι εκείνο ήταν ανεπανάληπτο.
Σκαλίζοντας προ ημερών τα χαρτιά μου βρήκα το κείμενο που είχα φτιάξει τότε, σαν απολογισμό για εκείνο το ταξίδι. Το κείμενο αυτό αποτελεί ξεχωριστό οδοιπορικό με πολλές λεπτομέρειες από τις επισκέψεις που κάναμε και σχετίζονταν με το θέμα μας. Το παραθέτω όπως το είχα γράψει τότε αφαιρώντας μόνο τα ονόματα που υπήρχαν.

5 Οκτωβρίου 2011

«Κύριε Κουκ, Κύριε Νεύτωνα, Κύριε Δαρβίνε, τι θα μας διδάξετε σήμερα;»
Ευρωπαϊκό Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα
13-20 Απριλίου 1999

1η Μέρα: Άφιξη και ξενάγηση
Ώρα 01.30 (άγρια μεσάνυχτα!) στο Ανατολικό Αεροδρόμιο άρχισαν να συγκεντρώνονται παιδιά και συνοδοί καθηγητές για το 8ήμερο εκπαιδευτικό ταξίδι στο Λονδίνο. Ένας υπάλληλος του τουριστικού γραφείου που μας οργάνωσε το ταξίδι, μας περίμενε να μας δώσει τα εισιτήρια και κάποια δωράκια. Δώσαμε τις αποσκευές, πήραμε τις θέσεις και ετοιμαστήκαμε για αναχώρηση. Φιλιά, αγκαλιές και κλάματα στο σκηνικό του αποχαιρετισμού. Περάσαμε τον έλεγχο των διαβατηρίων και περιμέναμε στην αίθουσα αναμονής την αναγγελία της πτήσης μας. Στις 04.05 το Airbus της Air 2000 άρχισε τη διαδικασία της απογείωσης. Μετά από ένα ωραίο ταξίδι 4 ωρών φτάσαμε στο Λονδίνο (06.00 τοπική ώρα) στο αεροδρόμιο Gatwick. Έλεγχος, παραλαβή των αποσκευών και έξοδος όπου μας περίμενε η ιδιοκτήτρια του ταξιδιωτικού γραφείου. Επιβιβαστήκαμε στο λεωφορείο και μετά από 1 ώρα αρχίσαμε να μπαίνουμε στο ευρύτερο Λονδίνο. Είναι πολύ γραφικό. Χαμηλά κτίρια με κεραμίδι, κήπους και τούβλο. Έχεις την αίσθηση ότι είναι επαρχιακή πόλη και σ' αυτό έχει συμβάλει το γεγονός ότι παλιά το σημερινό Λονδίνο ήταν μικρά χωριά που αναπτύχθηκαν και ενώθηκαν σ' ένα οικιστικό σύνολο. Μπαίνοντας στην πόλη είχαμε την πανοραμική ξενάγηση:
Κοινοβούλιο, Μπιγκ Μπεν, Αβαείο του Γουέστμίνστερ, Καθεδρικός του Αγ. Παύλου, Πύργος του Λονδίνου, Γέφυρα του Πύργου, Ανάκτορο του Μπάκιγχαμ (μικρό για τέτοια αυτοκρατορία), Τραφάλγκαρ Σκουέαρ, Πικαντίλυ Σέρκους κ.ά.
Είναι πολύ όμορφη και πολύ ζωντανή πόλη. Έχει όμως και αυτή πάρα πολύ κίνηση. Μποτιλιάρισμα παντού. Τελικά δεν είναι μόνο η Αθήνα. Αυτό όμως που κυριαρχεί είναι το πράσινο. Παντού τεράστια πάρκα και δέντρα.
Και κήποι με κυρίαρχη την παρουσία των λουλουδιών. Λουλούδια, λουλούδια, κυρίως τουλίπες! Είναι πανέμορφα!
Κάναμε μια στάση στον Πύργο του Λονδίνου για να πάρουμε τηλέφωνα. Εκεί είχαμε και μια μικρή ατυχία. Μία μαθήτρια έχασε το πορτοφόλι της με όλα της τα έγγραφα. Ας είναι.
Γύρω στις 12.00, ψόφιοι και αφού περάσαμε και πήραμε το κολατσιό μας, φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας, πολύ κοντά στο Hyde Park. Ανεβήκαμε στα δωμάτια μας, κολατσίσαμε και πέσαμε για ύπνο. Το απόγευμα κατεβήκαμε στο σαλόνι για καφέ. Γύρω στις 19.00 κατεβήκαμε για δείπνο. Τα καλομαθημένα μας παιδιά δεν το ευχαριστήθηκαν, αν και ήταν αρκετά καλό, όπως καλό ήταν σχεδόν κάθε βράδυ με ελάχιστες εξαιρέσεις.
Μετά το φαΐ, τα παιδιά ανέβηκαν στα δωμάτια τους, πηγαίνοντας από δωμάτιο σε δωμάτιο. Όλ' αυτά μέχρι τις 22.30. Μετά ύπνο.

2η Μέρα: Oxford- Stratford Apon Avon-Warwick
Ξυπνήσαμε αρκετά νωρίς. Μετά το πρωινό με τον υπεύθυνο του πρακτορείου και τη μαθήτρια που έχασε τα χαρτιά της, πήγαμε στο αστυνομικό τμήμα του Pdington και κάναμε δήλωση απώλειας. Γυρίσαμε στο ξενοδοχείο και στις 9.30 ξεκινήσαμε για ημερήσια εκδρομή. Γύρω στις 10.45 φτάσαμε στην Οξφόρδη. Αποφασίσαμε να επισκεφτούμε το Christ Church College του 16ου αιώνα.
Είναι πολύ εντυπωσιακό με πολλά ενδιαφέροντα κτίρια. Πληρώσαμε την είσοδο μας και μπήκαμε. Στην πανέμορφη αυλή του μας σταμάτησαν γιατί εκείνη την ώρα οι φοιτητές έκαναν μάθημα. Πήγαμε λοιπόν να επισκεφτούμε τον Ναό. Υπέροχος με πολύ όμορφα βιτρό. Μετά το ναό πήγαμε στη μεγάλη σάλα.
Είναι γεμάτη πορτρέτα και βιτρό. Έχει μεγάλα τραπέζια (μοιάζει με τις τράπεζες των δικών μας ορθόδοξων μοναστηριών). Ήταν ήδη στρωμένα για το μεσημεριανό και στα δύο τεράστια τζάκια έκαιγε η φωτιά.
Φεύγοντας πήγαμε να βρούμε το λεωφορείο και έτσι περπατήσαμε στην πόλη που είναι όμορφη με πολύ ωραία κτίρια.
Στις 12.30 ξεκινήσαμε για το Stratford. Είναι ο γενέθλιος τόπος του μεγάλου δραματουργού Γουίλιαμ Σαίξπηρ. Είναι μια πόλη με 25000 περίπου κατοίκους και είναι υπέροχο. Είναι σαν μια ζωγραφιά.
Σπίτια σαν μινιατούρες με ξύλινα χωρίσματα και στέγες με κεραμίδια ή χόρτο. Πεζόδρομοι και ο υπέροχος ποταμός Avon με τις βάρκες να κάνουν βόλτες στα κανάλια του. Ακόμα και στενόμακρα πλεούμενα σπίτια.
Μόλις φτάσαμε, πήγαμε για φαΐ. Fish and Chips. Νόστιμος τηγανητός μπακαλιάρος χωρίς κόκαλο και τηγανητές πατάτες, το τυπικό εγγλέζικο πρόχειρο φαγητό.
Μετά το φαΐ, κατεβήκαμε για βόλτα στο ποτάμι και τον πεζόδρομο. Λίγα ψώνια, βόλτα, φωτογραφίες και αναχώρηση στις 15.45 για το κάστρο του Warwick που είναι κοντά.
Το κάστρο του Warwick είναι μοναδικό. Είναι το καλύτερα σωζόμενο μεσαιωνικό κάστρο της Βρετανίας. Κατοικήθηκε μέχρι και τον αιώνα μας αδιάκοπα. Πολύ καλά διατηρημένο κτίριο με ωραίους κήπους που σήμερα το έχει αξιοποιήσει και το εκμεταλλεύεται το Μουσείο της Μαντάμ Τισώ.
Ξεκινήσαμε την επίσκεψη μας από τα υπόγεια.
Με κέρινα ομοιώματα έχουν αναπαραστήσει όλη τη ζωή του κάστρου τον μεσαίωνα. Τεχνίτες, γυναίκες που κάνουν δουλειές, στρατιώτες με τα όπλα τους και σκηνές της καθημερινής ζωής γενικότερα.
Στον πάνω όροφο υπάρχει μια πολύ μεγάλη αίθουσα με όπλα, πανοπλίες και τρόπαια κυνηγιού. Στον ίδιο όροφο, στα δωμάτια, και πάλι με κέρινα ομοιώματα έχει γίνει αναπαράσταση της ζωής του προηγούμενου και του 20ου αιώνα. Δούκες, κομήτες, ακόμα και ο νεαρός Τσώρτσιλ. Πολύ ενδιαφέροντα όλα αυτά.
Κατεβήκαμε και πήγαμε στον πύργο των φαντασμάτων. Ηχογραφημένοι ήχοι και ατμοσφαιρικός φωτισμός, αλλά τίποτε άλλο. Λίγα ψώνια και στις 18.00 αναχώρηση για το Λονδίνο. Στις 20.00 είχαμε το δείπνο μας. Μετά το φαΐ κάτσαμε για λίγο στο σαλόνι και μετά από μια καταπληκτική αλλά κουραστική μέρα, ύπνος!

3η Μέρα: Επιστήμης μέρος Α΄-Windsor

Γύρω στις 9.00 φύγαμε από το ξενοδοχείο. Πρώτα πήγαμε με το λεωφορείο μια βόλτα ως το Regent’s Park και από εκεί πήγαμε στο Μουσείο Επιστημών (Science Museum). Βρίσκεται στο South Kensington, νότια των Kensington Gardens, ακριβώς αντιδιαμετρικά από το ξενοδοχείο μας σε σχέση με το Hyde Park. Σ' αυτό το μουσείο θα περνάγαμε τρία πρωινά, που, όπως αποδείχτηκε, ήταν ιδιαίτερα εποικοδομητικά. Φτάσαμε στις 9.50 αλλά περιμέναμε ως τις 10.00 ακριβώς (Αγγλία γαρ!). Άνοιξε, μπήκαμε, τακτοποιήσαμε τα πράγματα μας στους χώρους φύλαξης και αρχίσαμε από την έκθεση για τα πλοία και την ναυσιπλοΐα. Μοναδική!
Τεράστια, με μακέτες πλοίων, λιμανιών, στιγμιότυπων από τη ζωή πάνω στα πλοία αλλά και ακρόπρωρα, φάρους, μηχανές πλοίων και όργανα ναυσιπλοΐας. Είχε ναυτικά στιγμιότυπα από πολλές Ευρωπαϊκές χώρες, την ιστορία των πλοίων από την Αρχαία Αίγυπτο, Ελλάδα, Φοινίκη κ.λ.π. Περάσαμε περίπου μία ώρα. Τα παιδιά της ομάδας που ήταν υπεύθυνα για αυτή την επίσκεψη κράταγαν σημειώσεις, κάτι που γινόταν σε κάθε επίσκεψη από την αντίστοιχη ομάδα που ήταν κάθε φορά υπεύθυνη.
Μετά τα πλοία, πήγαμε στην έκθεση "Κύτταρο, Μόρια και Ζωή". Μια υπέροχη έκθεση με μοντέλα κυττάρων, οργανιδίων, μορίων, λειτουργιών (π.χ. σύσπαση μυϊκού κυττάρου). Με συστήματα συσχετισμού γινόταν σύνδεση λειτουργίας και οργανιδίου (π.χ. πατώντας το κουμπί για την παραγωγή ενέργειας άναβε φωτάκι στο μιτοχόνδριο). Απίθανα!
Μετά την έκθεση, ένα μικρό διάλειμμα στο σαλόνι του ορόφου και αφού περάσαμε στα γρήγορα από την έκθεση "Μετρώντας και Ζυγίζοντας", για την ιστορία των μέτρων και των σταθμών, πήγαμε για τις εκθέσεις, για τις πτήσεις και το ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΤΗΣΗΣ.
Πριν την έκθεση και το εργαστήρι, τα παιδιά έπαιξαν με διάφορα τρυκ και κατασκευές όπως καρέκλες διαφόρων ειδών, μια οδοντιατρική καρέκλα με μια κούκλα που της έκανες θεραπεία και ούρλιαζε όταν την πονούσες, ένα αυτοκίνητο που οδηγούσες και σε μια οθόνη είχες δρόμο και προσπαθούσες να οδηγήσεις χωρίς να τρακάρεις και πολλά άλλα. Ένα πολύ διασκεδαστικό τμήμα.
Στη συνέχεια, ΕΡΓΑΣΤΗΡΙ ΠΤΗΣΗΣ.
Όλοι οι νόμοι της φυσικής οι σχετικοί με τις πτήσεις. Άνωση, ρεύματα αέρα και εκμετάλλευση τους, πηδάλια και φτερά και άλλα πολλά. Μικρά αεροπλάνα και ελικόπτερα που έπρεπε να απογειώσεις και να προσγειώσεις, έλικες που γύριζαν με πετάλια, ένα μικρό αεροπλάνο να μπεις μέσα να πάρεις την αίσθηση του θαλάμου διακυβέρνησης, ένα σύστημα εκτόξευσης ρουκέτας με την πίεση νερού και φυσικά ο θάλαμος προσομοίωσης, όπου τα παιδιά ξετρελάθηκαν. Αφού τα παιδιά έπαιξαν αρκετά, περάσαμε στην έκθεση για τις πτήσεις. Το αερόστατο (ομοίωμα αυτού του Μονγκοφλιέρου), παλιές ιπτάμενες μηχανές αλλά και νεώτερα αεροσκάφη, μέχρι και πύραυλοι. Πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση. Και μ' αυτή την έκθεση τελείωσε η πρώτη μέρα στο Μουσείο Επιστημών.
Στις 14.00, επιβιβαστήκαμε στα λεωφορεία για το Windsor. Είναι μια πόλη στις όχθες του Τάμεση, το κάστρο της οποίας είναι τα θερινά ανάκτορα της βασιλικής οικογένειας. Το λεωφορείο, μας άφησε στον καταπληκτικό σιδηροδρομικό σταθμό.
Από πάνω μας στο λόφο η πόλη και το κάστρο. Περάσαμε μια γέφυρα και μπήκαμε στην πόλη. Περπατήσαμε παράλληλα στο κάστρο και πήγαμε για φαΐ στα McDonald’s. Για τα παιδιά, χαράς ευαγγέλια. "Πλαστικό" φαγητό!. Μετά το φαΐ κάναμε μια βόλτα μέχρι την είσοδο του κάστρου και μετά μέχρι το ποτάμι. Βγάλαμε τις φωτογραφίες μας και πήγαμε στο σιδηροδρομικό σταθμό για καφέ και ψώνια.
Η επιστροφή  μας έγινε από άλλο δρόμο. Περάσαμε από ειδυλλιακές περιοχές δίπλα στον Τάμεση και από το Ράνιμιντ όπου υπογράφτηκε τον Μεσαίωνα η Magna Carta. Πανέμορφη περιοχή.

4η Μέρα: Επιστήμης μέρος Β΄-Greenwich
Στις 09.30, μετά το πλούσιο πρωινό, ξεκινήσαμε πάλι για το Μουσείο Επιστημών
Η πρώτη έκθεση ήταν "οι τηλεπικοινωνίες". Όλη η εξέλιξη των τηλεπικοινωνιών με παλιά τηλέφωνα, συστήματα επικοινωνιών, παλιά αλλά και σύγχρονα και ότι άλλο έχει σχέση μ' αυτόν τον τομέα.
Στη συνέχεια, είχαμε την ωραιότερη ώρα της ημέρας.
LAUNCH PAD. ΑΠΟΓΕΙΩΣΗ! Παιχνίδι και γνώση. Γνώση και εφαρμογές μέσα από το παιχνίδι. Πόσοι νόμοι της Φυσικής μέσα από παιχνίδια, κατασκευές, σπαζοκεφαλιές, τρυκ και ότι άλλο φανταστεί κανείς! Τα παιδιά στο στοιχείο τους και οι καθηγητές, για άλλη μια φορά, παιδιά. Ανεπανάληπτη εμπειρία. Δυστυχώς κράτησε μόνο μία ώρα.
Φεύγοντας απ' αυτόν τον υπέροχο παιχνιδότοπο της γνώσης, πήγαμε στην έκθεση για τις αγροτικές καλλιέργειες.
Όλες οι εξελίξεις στον τομέα της καλλιέργειας της γης. Πολλές μακέτες, παλιές μηχανές και κάθε τι γύρω από τον ζωτικό αυτό τομέα. Υπέροχη έκθεση!
Η επόμενη ενδιαφέρουσα έκθεση αφορούσε την επεξεργασία των τροφίμων. Και εδώ η εξέλιξη με παλιά μηχανήματα αλλά και καταστήματα τροφίμων όπως ήταν παλιά και όπως είναι σήμερα.
Περάσαμε στα γρήγορα την έκθεση ΜΕΤΡΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΧΡΟΝΟ, για την εξέλιξη των μεθόδων μέτρησης του και τα ρολόγια. Έτσι τέλειωσε και η 2η μέρα σ' αυτό το μουσείο.
Στις 13.10, αφού πήραμε μαζί μας κολατσιό φύγαμε για το Greenwich. Είχε φοβερή κίνηση. Μετά από μία ώρα φτάσαμε στην πάνω μεριά του πάρκου. Εδώ και ένα χρόνο δεν επιτρέπεται να μπαίνουν στο πάρκο τα λεωφορεία. Κατεβήκαμε και παίρνοντας το κολατσιό μας στο χέρι, περάσαμε την πύλη του τεράστιου πάρκου με κατεύθυνση προς το Αστεροσκοπείο και τον Τάμεση.
Από την πύλη ξεκινάει ένας φαρδύς ασφαλτόδρομος που τελειώνει στο αστεροσκοπείο. Δεξιά και αριστερά πανύψηλα δέντρα και απέραντες εκτάσεις με γκαζόν όπου είχαν στηθεί τέντες γιατί σε δύο μέρες θα ξεκίναγε από εκεί ο Μαραθώνιος του Λονδίνου, αθλητικό και κοινωνικό γεγονός μεγάλης σημασίας για την πόλη. Τρώγοντας το κολατσιό μας φτάσαμε στο αστεροσκοπείο.
Βγάλαμε πολλές φωτογραφίες στον 1° μεσημβρινό, με το ένα πόδι στο ανατολικό και το άλλο στο δυτικό ημισφαίριο και στη συνέχεια μπήκαμε μέσα στο κτίριο. Εκθέσεις με ρολόγια, τηλεσκόπια, παλιούς χάρτες και ότι άλλο έχει σχέση με τις παρατηρήσεις του ουρανού.
Μετά τις εκθέσεις αρχίσαμε να κατεβαίνουμε το λόφο προς το Ναυτικό Μουσείο. Στην μοντέρνα είσοδο δέσποζε μια τεράστια οθόνη (Video Wall). Αριστερά, η έκθεση των ΕΞΕΡΕΥΝΗΤΩΝ. Αναπαράσταση καταστρώματος παλιού πλοίου με τους ήχους του σκαριού που τρίζει στην κακοκαιρία και στο βάθος, ο θολός ορίζοντας. Ένα ναυάγιο στους πάγους των πόλων, ένας χάρτης με τα προϊόντα που κουβαλούσαν στην Ευρώπη απ' όλο τον κόσμο κ.ά.
Η επόμενη έκθεση ήταν για τους ΕΠΙΒΑΤΕΣ, κυρίως αυτούς του 20ου αιώνα και μάλιστα, τα διαμερίσματα και τα πράγματα των πλουσίων αλλά και τα αμπάρια για τους φτωχούς.
Η επόμενη έκθεση αφορούσε τα ΦΟΡΤΙΑ. Από τρόφιμα και μπαχαρικά μέχρι αυτοκίνητα.
Στο διάδρομο, ανάμεσα στα κτίρια ένα μεγάλο ιστιοφόρο και ένα βασιλικό σκάφος, περίτεχνα σκαλισμένο και επιχρυσωμένο.
Ανεβήκαμε στον 1° όροφο. Η μουτσούνα ενός παλιού καραβιού, ένα ερευνητικό βαθυσκάφος της Greenpeace και εκθέσεις με έργα εμπνευσμένα από τη θάλασσα.
Αφού ξεκουραστήκαμε λίγο στο μπαρ και ψωνίσαμε στο κατάστημα, βγήκαμε από το μουσείο και το πάρκο. Είχε αρχίσει να ψιχαλίζει. Διασχίσαμε μικρό μέρος της πόλης προς το ποτάμι και φτάσαμε στις 16.00 στο Cutty Sark.
Πρόκειται για ένα ιστιοφόρο του προηγούμενου αιώνα τύπου Klipper που έκανε ταξίδια κυρίως από Κίνα (μετέφερε τσάι) και Αυστραλία (μαλλί). Άλλαξε πολλά χέρια για να καταλήξει στη θέση που είναι σήμερα το 1957.
Βρίσκεται στην προκυμαία (όχι μέσα στο νερό) σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο. Είναι τεράστιο με τρία κατάρτια. Το τιμόνι του έχει διάμετρο πάνω από 1 μέτρο. Υπέροχο σκαρί με ένα θαυμάσιο ακρόπρωρο. Είναι και πολύ καλά συντηρημένο.
Η είσοδος στο σκάφος γίνεται από τον όροφο που βρίσκεται ακριβώς κάτω από το κατάστρωμα.
Σ' αυτόν τον όροφο υπάρχει μια καταπληκτική έκθεση με πολύχρωμα, ξυλόγλυπτα ακρόπρωρα. Είναι υπέροχα. Ακόμα υπάρχουν ομοιώματα εμπορευμάτων όπως φορτώνονταν παλιά. Στο κατάστρωμα υπάρχουν πολλές καμπίνες με κούκλες που αναπαριστούν τη ζωή στο πλοίο. Πολύ ενδιαφέρουσα η επίσκεψη.
Φεύγοντας από το πλοίο και αφού βγάλαμε φωτογραφίες και κάναμε μια στάση για παγωτό, ξαναμπήκαμε στο πάρκο και αρχίσαμε να ανηφορίζουμε. Λίγο πριν την έξοδο, την προσοχή μας μονοπώλησαν σκιουράκια, που έτρεχαν ελεύθερα στο γρασίδι. Και ξαφνικά άρχισε να βρέχει. Τρέχοντας φτάσαμε στο λεωφορείο. Έξω καρεκλοπόδαρα. Λονδίνο!!!
Γυρίσαμε στο ξενοδοχείο. Εκείνη τη μέρα μια μαθήτρια είχε τα γενέθλια της. Σε συνεννόηση με κάποια παιδιά της κάναμε έκπληξη στο δείπνο και ανοίξαμε μια σαμπάνια προς τιμή της. Φαντάζομαι ότι θα θυμάται αυτά τα γενέθλια σ' όλη της τη ζωή. Έτσι τελείωσε άλλη μια υπέροχη μέρα.

5η Μέρα: Επιστήμης μέρος Γ΄- Αξιοθέατα του Λονδίνου

Μετά το πρωινό, ξεκινήσαμε για την τελευταία μας μέρα στο Μουσείο Επιστημών. Πρώτη έκθεση η "Πρόκληση της Ύλης" (Challenge of Matterial). Διάφορα υλικά και τα αντικείμενα που φτιάχνονται απ' αυτά. Ιδιότητες, επεξεργασία, τεχνολογία και όποια άλλη πληροφορία σχετικά με το θέμα.
Μετά την πολύ ενδιαφέρουσα έκθεση κατεβήκαμε στο ισόγειο.
Αυτή τη φορά η έκθεση έχει τίτλο "Δύναμη". Όλη η εξέλιξη των μηχανών και κυρίως του ατμού. Απίθανα μοντέλα και μακέτες. Αναπαραστάσεις μεγάλων μηχανών σε φυσικό μέγεθος αλλά και πολλών σε μικρογραφία.
Στον ίδιο όροφο η τρίτη και τελευταία έκθεση της ημέρας. "Η εξερεύνηση του διαστήματος". Όλη η εξέλιξη, από τις πρώτες προσπάθειες, ακόμα και θεωρητικές ή φανταστικές (Ιούλιος Βερν), μέχρι τις μέρες μας.
Αντίγραφα πυραύλων, διαστημοπλοίων, σεληνακάτων, δορυφόρων κ.τ.λ., άλλα σε μικρογραφία και άλλα σε φυσικό μέγεθος. Όλοι ενθουσιαστήκαμε.
Τελειώνοντας και αυτή την έκθεση πήγαμε στο κατάστημα του Μουσείου για τα σχετικά ψώνια.
Στις 13.00 φύγαμε με το λεωφορείο για το Βρετανικό Μουσείο. Πριν από την επίσκεψη μας στο Μουσείο πήγαμε στα McDonald’s του Totenham Court για φαΐ. Αμέσως μετά περπατήσαμε μέχρι το μουσείο. Κατευθείαν στα Ελληνικά. Αφού περάσαμε 2-3 αίθουσες με διάφορα αρχαιοελληνικά εκθέματα, φτάσαμε στα Μάρμαρα του Παρθενώνα, τα γλυπτά που έκλεψε ο λόρδος Έλγιν από την Ακρόπολη.
Είναι σε μια τεράστια αίθουσα αλλά δεν μπορεί να πει κανείς ότι τα έχουν προβάλει ιδιαίτερα. Αφού τα είδαμε βγάλαμε φωτογραφίες με την Ελληνική Σημαία ενώ μας στραβοκοίταζαν οι φύλακες. Συναντήσαμε και ένα σχολείο από την Κομοτηνή που ήταν και αυτό με  ένα παρόμοιο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα
Επισκεφθήκαμε ακόμα μερικά πολύ ενδιαφέροντα Ελληνιστικά εκθέματα και βγήκαμε από το μουσείο. Κάτσαμε για λίγο στα σκαλιά της εισόδου για να ξεκουραστούμε. Λίγα ψώνια ακόμα και ξεκινήσαμε για μια βόλτα με τα πόδια στο τρελάδικο που λέγεται Λονδίνο!
Ακολουθήσαμε νοτιοδυτική κατεύθυνση και φτάσαμε στην Trafalgar Square. Είχε αρχίσει να ψιχαλίζει και έτσι καταφύγαμε για λίγο στο υπόστεγο της εισόδου του ναού του Αγίου Μαρτίνου των Αγρών. Στον χώρο της κλασσικής μουσικής είναι πολύ γνωστή η ομώνυμη ορχήστρα.
Στην πλατεία γινόταν μια διαδήλωση κατά του πολέμου στη Γιουγκοσλαβία. Η ψιχάλα σταμάτησε και αφού περάσαμε από την Εθνική Πινακοθήκη κατευθυνθήκαμε προς το Piccadilly Circus όπου και φτάσαμε λίγο αργότερα. Στο κέντρο του, το γλυπτό του έρωτα και στο απέναντι πεζοδρόμιο ένας μίμος που παρίστανε, πολύ επιτυχημένα, το ρομπότ.
Συνέχεια είχε η China Town. Παντού κινέζικα μαγαζιά. Ενδιαφέρουσα. Ένας μίμος ντυμένος στα ασημιά έπαιξε με τα παιδιά, και κύρια με τον Νεκτάριο. Φεύγοντας περάσαμε από ένα δρομάκι με το όνομα Greek street (!!!),την Soho square και φτάσαμε στο σταθμό του μετρό Totenham Court Road. Φοβερός κόσμος. Μας έπιασε άγχος και λίγο πανικός. Βγάλαμε εισιτήρια και κατεβήκαμε μια τεράστια, ατέλειωτη σκάλα. Σε λίγο ήρθε το τρένο. Είναι κυλινδρικό σα σωλήνας (εξ ου και το tube που λένε οι Λονδρέζοι). Ψυχοπλακωτικό. Κατεβήκαμε στο σταθμό Queensway και αφού ανεβήκαμε στον ομώνυμο δρόμο μ' ένα τεράστιο ασανσέρ προχωρήσαμε και φτάσαμε στο εμπορικό κέντρο Whiteleys. Δύο ώρες για ψώνια και καφέ. Εν τω μεταξύ έξω έριχνε καρεκλοπόδαρα. Ευτυχώς μέχρι να φύγουμε είχε σταματήσει. Γυρίσαμε με τα πόδια στο ξενοδοχείο και αφού κάτσαμε στο σαλόνι για λίγο μετά το δείπνο πήγαμε για ύπνο αφού είχε ολοκληρωθεί μια ακόμα μέρα γεμάτη ενδιαφέροντα.

6η Μέρα: Hyde Park- Brighton
Η Κυριακή ήταν μέρα ελεύθερη από εκπαιδευτική σκοπιά αλλά όχι άδεια. Και αυτή, γεμάτη όπως όλες οι άλλες.
Μετά το πρωινό και με μια θαυμάσια ηλιόλουστη μέρα, ξεκινήσαμε όλοι μαζί για μια βόλτα στο Kensington Gardens (δυτικό τμήμα του τεράστιου Hyde Park). Βγαίνοντας από το ξενοδοχείο στην Queensborough Terrace, περάσαμε απέναντι την Bayswater Road, που είναι ο δρόμος που εφάπτεται στη βορινή πλευρά του Hyde Park, και στο τέλος του πάρκου προς τα ανατολικά γίνεται η πασίγνωστη Oxford Street. Από μια μικρή πύλη μπήκαμε στο πάρκο και κινηθήκαμε νοτιοανατολικά. Τεράστιες εκτάσεις με γκαζόν και δέντρα. Φτάσαμε σ' ένα εντυπωσιακό γλυπτό ενός ιππέα με τίτλο Power Energy. Στρίψαμε δεξιά προς το επιβλητικό μνημείο Albert Memorial.
Πρόκειται για ένα τεράστιο, πρόσφατα συντηρημένο μνημείο, όλο επίχρυσο, με περίβολο που στις τέσσερις γωνιές του υπάρχουν μαρμάρινες γλυπτές συνθέσεις που αναπαριστούν τις τέσσερις ηπείρους στις οποίες οι Άγγλοι είχαν αποικίες, εκτός της Αυστραλίας. Πολύ εντυπωσιακό και ενδιαφέρον μνημείο. Μπροστά από το μνημείο περνά η Kensington Road και ακριβώς απέναντι υπάρχει το πασίγνωστο κυκλικό θέατρο Royal Albert Hall. Αφού βγάλαμε φωτογραφίες και κάτσαμε λίγο, πήραμε βορειοανατολική κατεύθυνση προς τη μεγάλη τεχνητή λίμνη The Serpentine, και πιο συγκεκριμένα το βόρειο τμήμα της το The Long Water. Παντού πράσινο, σκιουράκια και πουλιά, κυρίως κοράκια, που δεν φοβούνται την ανθρώπινη παρουσία. Φτάσαμε στη λίμνη, που είναι πολύ μεγάλη, και στο νότιο τμήμα της κάνουνε και βαρκάδα, και πήγαμε βόρεια να βρούμε το πολύ όμορφο, μικρό άγαλμα του Peter Pan.
Το βρήκαμε, βγάλαμε φωτογραφίες και ξεκινήσαμε για την επιστροφή.
Κάθε Κυριακή πρωί στην Bayswater Road, στο πεζοδρόμιο που είναι στη μεριά του πάρκου, γίνεται έκθεση εικαστικών τεχνών. Βγαίνοντας λοιπόν από το πάρκο χαζέψαμε λίγο την έκθεση και ψωνίσαμε μικροδωράκια.
Γυρίσαμε στο ξενοδοχείο και ετοιμαστήκαμε να φύγουμε για την τρίτη, και δυστυχώς τελευταία μας εκδρομή εκτός Λονδίνου.
Στις 12.00 αναχωρήσαμε για το Brighton. Πρόκειται ουσιαστικά για το θέρετρο των λονδρέζων, που απέχει από το Λονδίνο περίπου 80 χμ, στη θάλασσα της Μάγχης. Είναι πολύ όμορφο με πολλά ωραία κτίρια, πολλά από τα οποία είναι του μεσοπολέμου.
Στην παραλία, όπου κατεβήκαμε, υπάρχουν παλιομοδίτικες αποβάθρες, κάθετες στην ακτή. Μία απ' αυτές, η Palace Pier, είναι ουσιαστικά ένα λούνα παρκ με άπειρα ηλεκτρονικά παιχνίδια. Χαζέψαμε, βγάλαμε φωτογραφίες και κάναμε βόλτα στην παραλία όπου παρ' όλη τη λιακάδα, φύσαγε ένας αέρας που "ξύριζε". Για τους άγγλους βέβαια ήταν απλά, ένας θαυμάσιος καιρός. Για φαΐ πήγαμε σε ένα "γυράδικο" που το έχουν Ιρανοί Ο γύρος ήταν αρνίσιος και γι αυτό δεν άρεσε στα παιδιά. Φάγαμε στα παγκάκια ενός πεζόδρομου και μετά από μια μικρή βόλτα φτάσαμε στο κύριο αξιοθέατο της πόλης, το Royal Pavillion.
Παλιό θερινό ανάκτορο σε ινδικό στυλ με πολλούς βολβόσχημους τρούλους. Είναι υπέροχο! Δεν μπήκαμε μέσα αλλά κάτσαμε κάμποσο στους καταπληκτικούς κήπους του. Βγάλαμε και εδώ φωτογραφίες, ψωνίσαμε από παρακείμενο κατάστημα και φύγαμε για την επιστροφή. Ένα μικρό επεισόδιο με κάποιους μεθυσμένους άγγλους παραλίγο να μας χαλάσει την εκδρομή αλλά ευτυχώς δεν έγινε κάτι τέτοιο.
Στις 17.20 φύγαμε για Λονδίνο. Ο οδηγός αποδείχτηκε πολύ μερακλής. Επειδή είχαμε χρόνο μπροστά μας, βγήκε από την εθνική ακολουθώντας επαρχιακούς δρόμους και περνώντας από χωριά υπέροχα, πράσινα και γραφικότατα όπως τα Codham, Dorking και Shere. Όλα είναι προσεγμένα, χωρίς παραφωνίες τσιμέντου.
Τέλος περάσαμε και από το Silent Pool. Πρόκειται για δύο πολύ μικρές λιμνούλες που σχηματίζονται από το λιώσιμο του χιονιού και έχουν διαυγέστατα νερά. Κάναμε το γύρο τους με τα πόδια και ήταν υπέροχα. Λίγο μετά από την κορυφή των λόφων είχαμε τη δυνατότητα να δούμε την απίθανη θέα όλης της γύρω περιοχής με το οργιαστικό πράσινο. Αργότερα βγήκαμε πάλι στην εθνική. Κυριακή απόγευμα και η επιστροφή μεγάλη και γι αυτό η κίνηση πολύ μεγάλη.
Και την ημέρα αυτή ακόμα μια μαθήτρια είχε τα γενέθλια της. Η μαμά της από την Αθήνα, είχε δώσει σε μια από τις Καθηγήτριες ένα δακτυλίδι να της το δώσει και χρήματα για τούρτα. Είχαμε λοιπόν κανονίσει και μετά το δείπνο, βγήκε η τούρτα με τα 13 κεριά. Έκπληξη και τραγούδι γενεθλίων. Τέλος της ημέρας και ύπνος.

7η Μέρα: Φυσικών επιστημών μέρος Α΄- Και άλλα αξιοθέατα του Λονδίνου

Μετά από κάποιες δουλειές στην Ελληνική Πρεσβεία για τα χαμένα έγγραφα, στις 10.30 φύγαμε για το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας.
Πρόκειται για ένα εκπληκτικό κτίριο νεογοτθικού ρυθμού που βρίσκεται δίπλα στο Μουσείο Επιστημών και απέναντι από το Μουσείο Victoria & Albert
Περνώντας από την επιβλητική είσοδο βρίσκεσαι στην κεντρική αίθουσα με τον σκελετό του τεράστιου δεινόσαυρου και τις τεράστιες σκάλες που οδηγούν στους ορόφους. Δεξιά και αριστερά δωμάτια, σαν κόγχες, με διάφορους οργανισμούς και με υπολογιστές που δίνουν διάφορες πληροφορίες.
Ξεκινήσαμε από τις εκθέσεις των ερπετών και των αμφιβίων. Τα εκθέματα πολυάριθμα (σκελετοί, βαλσαμωμένα ζώα, στοιχεία τους κ.λ.π.) δίνουν μια όσο γίνεται πιο πλήρη εικόνα των συγκεκριμένων ειδών. Το ίδιο και στις εκθέσεις με τα ψάρια και τα μαλάκια. Στη συνέχεια ανεβήκαμε στον 1° όροφο. Εκεί, επισκεφθήκαμε, πρώτ' απ' όλα, την έκθεση για την εξέλιξη των ειδών.
Βέβαια το άγαλμα του Κάρολου Δαρβίνου δεσπόζει στο χώρο. Συνεχίσαμε με την εξέλιξη του ανθρώπου στη έκθεση «Η θέση μας στην εξέλιξη» και με την εντυπωσιακή έκθεση «Η Βιολογία του Ανθρώπου». Από το κύτταρο στον άνθρωπο. Λειτουργίες και δομές μέσα από προπλάσματα, ομοιώματα και πολυμέσα. Βίντεο με την εμβρυογένεση, υπολογιστές που δίνουν πληροφορίες και κάνουν τεστ γνώσεων κ.ά.
Πολύ εντυπωσιακό το πρόπλασμα ανθρώπινου εμβρύου, ύψους περίπου 1,5 μέτρου.
Μετά από αυτά επισκεφθήκαμε στα πολύ γρήγορα την έκθεση με τα απολιθώματα δεινοσαύρων. Πρέπει να είναι από τις μεγαλύτερες στον κόσμο. Δυστυχώς δεν είχαμε πολύ χρόνο. Είναι γεγονός ότι το μουσείο αυτό θέλει τουλάχιστον δύο μέρες από το πρωί μέχρι το απόγευμα. Τέλος πάντων. Είναι το κάτι άλλο. Και από κτιριακή άποψη και από εκθέματα. Το κτίριο είναι κτισμένο με πέτρα και στο εσωτερικό αρκετές πέτρες της λιθοδομής είναι σκαλισμένες με ζώα και φυτά. Απίθανο θέαμα.
Στις 13.00 πήραμε το λεωφορείο για το Μουσείο της Madame Tussauds’. Πριν πάμε όμως στο μουσείο πήγαμε στα KFC για φαΐ. Πανέ κοτόπουλο και πατάτες. Μετά στο Μουσείο.
Πολλές προσωπικότητες, άλλες πετυχημένες και άλλες όχι, άλλοι ζωντανοί και άλλοι νεκροί. Τίποτα το εξαιρετικό. Το Μουσείο του Βρέλη στα Γιάννινα έχει καλύτερα ομοιώματα και πιο μεγάλο ενδιαφέρον.
Μετά τα ομοιώματα κατεβήκαμε στο υπόγειο για το τούνελ του τρόμου. Είχε ενδιαφέρον γιατί είχε συνθέσεις. Αφορούσαν το έγκλημα και την τιμωρία. Εγκληματικές ενέργειες (π.χ. ξεκοιλιασμένα πτώματα από τον Τζακ τον Αντεροβγάλτη), βασανιστήρια, εκτελέσεις κ.λ.π. Φρίκη!! Μετά απ' αυτό μπήκαμε σ' ένα τρενάκι. Τα βαγόνια σα λονδρέζικα ταξί. Στην πορεία του βλέπει κανείς την ιστορία του Λονδίνου, από τη Ρωμαϊκή εποχή ως και τον 20° αιώνα. Ήταν το πιο ενδιαφέρον κομμάτι του Μουσείου. Στο τέλος του βγαίνεις κατευθείαν στο κατάστημα του μουσείου. Ψώνια και αναχώρηση για το ξενοδοχείο με τα πόδια. Κάναμε έτσι μια πολύ ωραία βόλτα 45' στο Λονδίνο.
Στις 18.00 είχαμε ραντεβού για ψώνια. Πανικός!!! Χάθηκε η Παναγιώτα! Τρεξίματα, άγχος και στο τέλος η ανακούφιση όταν μάθαμε ότι είχε μείνει στο Madame Tussauds’. Πήγε ένας από εμάς με ταξί και την έφερε. Ευτυχώς που δεν έφυγε αλλά απευθύνθηκε στην ασφάλεια του μουσείου. Μας το φύλαγε για την τελευταία μέρα. Τέλος πάντων. Τέλος καλό όλα καλά.
Μετά απ' αυτό πήγαμε για ψώνια στα σουβενιράδικα της Queensway για μια ώρα περίπου και μετά δείπνο και ύπνος. Ωραία αλλά επεισοδιακή, και ως εκ τούτου, αξέχαστη μέρα.

8η Μέρα: Φυσικών επιστημών μέρος Β΄- Επιστροφή
Η Τρίτη ήταν η τελευταία μέρα στο Λονδίνο. Μετά το πρωινό ετοιμάσαμε τις αποσκευές μας και κατεβήκαμε για τα τελευταία ψώνια στο Whiteley’s. Στις 11.30 γυρίσαμε, κατεβάσαμε τα πράγματα μας, τα φορτώσαμε στο λεωφορείο και αναχωρήσαμε για τα Emparkments. Εν τω μεταξύ από το πρωί ψιλόβρεχε. Στις 13.00 φτάσαμε και μπήκαμε στο πλοίο για μια μικρή κρουαζιέρα στον Τάμεση, η οποία αποδείχτηκε μικρού ενδιαφέροντος.
Είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή η Γέφυρα του Πύργου. Αφού τελειώσαμε κατεβήκαμε από το πλοίο και φάγαμε σάντουιτς στην αποβάθρα στα όρθια. Στη συνέχεια στο λεωφορείο και γραμμή για το Μουσείο Φυσικής Ιστορίας για την τελευταία μας επίσκεψη, στη νέα πτέρυγα με θέμα τη Γη (Earth Galleries). Η είσοδος γίνεται από άλλη πόρτα και είναι πολύ εντυπωσιακή.
Μπαίνοντας και ανεβαίνοντας λίγα σκαλιά βρίσκεσαι μπροστά σ' ένα πολύ εντυπωσιακό θέαμα. Μια τεράστια κυλιόμενη σκάλα σε ανεβάζει στο 2° όροφο, περνώντας μέσα από μια πελώρια περιστρεφόμενη σφαίρα, τη Γη.
Στη βάση της σκάλας δύο σειρές γλυπτών από την Ελληνική Μυθολογία που έχουν σχέση με τη Γη (ο Άτλαντας, η Μέδουσα που πετρώνει ότι κοιτάξει κ.τ.λ.). Επειδή η σκάλα είχε μπλοκάρει, ανεβήκαμε με το ασανσέρ στο 2° όροφο. Εκεί έχει εκθέσεις που έχουν σχέση με τα γεωλογικά φαινόμενα. Θεωρία των λιθοσφαιρικών πλακών με μακέτες, τρόποι λιθοποίησης των απολιθωμάτων, ρήγματα, ηφαίστεια και σεισμοί. Τα δύο τελευταία με τον πιο εντυπωσιακό τρόπο που μπορεί κανείς να φανταστεί. Στα ηφαίστεια, εκτός από υπέροχες διαφάνειες με εκρήξεις, ένα τεράστιο ομοίωμα ηφαιστείου όπου μπαίνεις από κάτω σα να είσαι μέσα στο ηφαίστειο και βλέπεις τη λάβα να ανεβαίνει και να χύνεται. Ανεπανάληπτο!! Στη συνέχεια η αίθουσα του σεισμού. Ένα σούπερ μάρκετ την ώρα του σεισμού. Αρχίζει να κουνιέται όλος ο τόπος, άγνωστο με πόσα ρίχτερ. Θόρυβοι, σειρήνες, οι τηλεοράσεις να παθαίνουν μπλάκ άουτ και εσύ να κουνιέσαι στο χορό των ρίχτερ. Δίπλα ένα κτίριο πεσμένο πάνω σε ένα αυτοκίνητο, συνεργία να πραγματοποιούν διασώσεις και γενικά ότι ακολουθεί ένα σεισμό παραστατικότατα. Ανεπανάληπτες, πολυτιμότατες εμπειρίες.
Εν τω μεταξύ η σκάλα δούλευε και έτσι με το ασανσέρ κατεβήκαμε στο ισόγειο και ανεβήκαμε από τη σκάλα. Πολύ εντυπωσιακό. Κατεβήκαμε από τις σκάλες στον 1° όπου είδαμε στα γρήγορα τις εκθέσεις για την καταγωγή των πλανητών (ωραίες διαφάνειες), ορυκτών και πολυτίμων λίθων. Εκεί έχει και μια αίθουσα με τα μετεωρολογικά φαινόμενα όπου ακούς όλους τους ήχους αυτών των φαινομένων.
Τελειώσαμε την επίσκεψη μας στο μουσείο αλλά και στο Λονδίνο, στο ισόγειο όπου κάτσαμε για καφέ και ψωνίσαμε ωραία ορυκτά και αντίγραφα απολιθωμάτων από το κατάστημα. Περάσαμε στην παλιά πτέρυγα του Μουσείου (της Ζωής) μέσα από την εντυπωσιακή έκθεση για τα πουλιά και κάτσαμε για λίγο στην κεντρική αίθουσα της εισόδου κάτω από το δεινόσαυρο.
Στις 17.30 μπήκαμε στο λεωφορείο και υπό βροχή φύγαμε για το αεροδρόμιο. Φοβερή κίνηση. Κάναμε 2 ώρες για 80 χμι. Φτάσαμε, δώσαμε τις αποσκευές και περάσαμε τον έλεγχο. Στις 22.00 επιβιβαστήκαμε στο αεροσκάφος και μια ώρα αργότερα απογειωθήκαμε. Στις 04.10, μετά από ένα θαυμάσιο ταξίδι, φτάσαμε στο Ελληνικό και μισή ώρα αργότερα βγαίναμε. Οι γονείς σαν τρελοί αγκάλιαζαν και φίλαγαν τα παιδιά τους. Τους λείψανε πολύ. Έτσι τελείωσε το θαυμάσιο ταξίδι μας στη Βρετανική πρωτεύουσα. Και σε άλλα με υγεία!!!

Περισσότερες φωτογραφίες: https://picasaweb.google.com/113768004153428953599/England132041999

1. Αυτα διαβαζω και μου δημιουργειται αλλη διαθεση ! Πολυ ωραια περιγραφη και ζωντανη, αισθανεται λες και ειναι κανεις εκει και συμμετεχει στην εκδρομη!
    Ευχομαι καλη συνεχεια και με αλλες εκδρομες και εμπειριες,να διαβαζουμε κι εμεις και να "ταξιδευουμε"!