Σάββατο 13 Μαρτίου 2021

2003, Ένα απόγευμα στη Μπρυζ!

Ταξίδι στη Γαλλία και το Βέλγιο, μέρος 2ο

(Σελίδες από τα Παλιά Ταξιδιωτικά μου Ημερολόγια 2)

(συνέχεια από Στη Δουνκέρκη!)

15 Νοεμβρίου 2003

Μπήκαμε στα αυτοκίνητα και ξεκινήσαμε προς τα ανατολικά. (Εδώ να πω πως έμπαινα για πρώτη φορά σε αυτοκίνητο με GPS και μάλιστα ενσωματωμένο και με ειδοποιήσεις για μποτιλιαρίσματα κλπ!!!! Μου άρεσε πάρα πολύ).

Σε περίπου 15 χμ μπήκαμε στο Βέλγιο και από εκεί, σε κάτι λιγότερο από 60 χμ, φτάσαμε στην Μπρυζ.

Η Μπρυζ ή Μπριζ (Bruges), (σε κάποιες παλιές καθαρευουσιάνικες εγκυκλοπαίδειες και οδηγούς τη βρίσκουμε σαν «Βρύγη»), είναι η πρωτεύουσα και μεγαλύτερη πόλη της επαρχίας της Δυτικής Φλάνδρας του Βελγίου. Έχει πληθυσμό περίπου 118.000 κατοίκους. Το όνομα της πιθανόν προέρχεται από την παλαιά ολλανδική λέξη για τη γέφυρα.

Η ιστορία της πόλης ανάγεται στον 1ο π.Χ. αι, όταν ο Ιούλιος Καίσαρας έφτιαξε τις πρώτες οχυρώσεις στην περιοχή.

Η μεγάλη της ακμή είναι κατά τους 12ο με 15ο αι, λόγω της στρατηγικής της θέσης στους εμπορικούς δρόμους της εποχής. Το εμπόριο αλλά και η κατασκευή υφασμάτων έφεραν πολύ πλούτο στην πόλη. Γύρω στα 1500 το κανάλι Ζβιν (Zwin) γεμίζει με λάσπη αποκόβοντάς την από τη θάλασσα και αυτό έφερε την παρακμή. Τον 17ο αι αναβίωσε η κατασκευή δαντελών και κάπως βελτιώθηκαν τα πράγματα. Παρά τις προσπάθειες (νέα κανάλια, εκσυγχρονισμός κλπ) η παλιά ακμή δεν επανήλθε ποτέ, μέχρι που στα τέλη του 19ου αι, η Μπρυζ γένεται αυτό που είναι και σήμερα. Ένας από τους δημοφιλέστερους, ταξιδιωτικούς προορισμούς του κόσμου. (περισσότερες πληροφορίες στην Wikipedia-Μπρυζ).

Αφήσαμε τα αυτοκίνητα σε ένα υπόγειο πάρκινγκ, στην πλατεία Het Zand, τη μεγαλύτερη πλατεία της πόλης και ανεβήκαμε.

Μέσα στην πλατεία είναι ένα σιντριβάνι με διάφορες γλυπτές συνθέσεις, όπως τους «ποδηλάτες». Βρισκόμασταν περίπου 700 μ νοτιοδυτικά του κεντρικότερου σημείου του ιστορικού κέντρου της πόλης, της πλατείας Markt, δηλ της αγοράς.

Για εκεί ξεκινήσαμε. Αν και είμασταν στα μισά του Νοέμβρη, είχε παντού πολύ κόσμο.

Είχαμε μπει σε ένα παραμύθι.

Υπέροχα κτίρια,

και στο βάθος το σήμα κατατεθέν της πόλης. Το μεσαιωνικό καμπαναριό (Belfort) στη νότια πλευρά της Markt.

Πηγαίνοντας περάσαμε από τον ναό του Σωτήρος με το εντυπωσιακό καμπαναριό. Όλο το ιστορικό κέντρο της πόλης είναι στη λίστα της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO από το 2000.

Σε λίγο φτάσαμε στην πλατεία της Αγοράς (Markt), του 13ου αι. Τι εικόνες είναι αυτές!

Είναι από τις πιο όμορφες πλατείες που έχω δει.

Στη νότια πλευρά κυριαρχεί το Μεσαιωνικό Καμπαναριό (Belfort), ένας οκταγωνικός πύργος του 13ου αι., που έχει 83μ ύψος και υπήρξε θησαυροφυλάκιο, αλλά και παρατηρητήριο.

Στην ανατολική πλευρά είναι το Επαρχιακό Δικαστήριο (Provinciaal Hof), ένα νεογοτθικό κτίριο του τέλους του 19ου αι, που αντικατέστησε παλιότερο, που καταστράφηκε. Το κόκκινο κτίριο δίπλα του είναι το ταχυδρομείο της πόλης.

Μέσα στην πλατεία στέκει το μνημείο των Jan Breydel και Pieter de Coninck, των ηγετών της εξέγερσης κατά των Γάλλων στα 1302. Το μνημείο φτιάχτηκε το 1887.

Γύρω γύρω η πλατεία έχει κτίρια όλων των εποχών, που σήμερα στεγάζουν εστιατόρια, καφέ, καταστήματα αναμνηστικών κλπ.

Όπως το Άμστερνταμ ή την Αγία Πετρούπολη, έτσι και την Μπρυζ τη λένε συχνά «Βενετία του Βορρά», λόγω των καναλιών που τη διαρρέουν. Μια από τις πιο όμορφες ταξιδιωτικές δραστηριότητες στην πόλη είναι μια βόλτα με βάρκα σε αυτά τα κανάλια.

Για εκεί συνεχίσαμε κι εμείς. Μέσα από τα πλακόστρωτα στενά και τα γεφυράκια

φτάσαμε στην αφετηρία των σκαφών. Μπήκαμε στη βάρκα και ξεκινήσαμε. Ο βαρκάρης ήταν και ο ξεναγός μας στα Αγγλικά. Είχε πολύ πλάκα γιατί τόνιζε υπέρμετρα το «ρο» και κάθε φορά που μίλαγε όλοι μέσα στη βάρκα δεν μπορούσαν να κρατήσουν τα γέλια τους, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες που έκαναν.

Ευτυχώς που οι εικόνες ήταν μαγικές

και αποσπούσαν την προσοχή μας.

Είχε σουρουπώσει και άρχισαν να ανάβουν τα φώτα και το πράγμα πήρε να ξεφεύγει. Μαγεία!

Όμορφα κτίρια, πύργοι, καμπαναριά, γέφυρες, λιμνούλες με κύκνους συνέθεταν ένα παραμύθι.

Όταν τελείωσε η βόλτα είχε νυχτώσει για τα καλά και η πόλη ήταν ένα όνειρο.

Κάναμε μια βόλτα να δούμε τις εικόνες

με τα υπέροχα κτίρια να καθρεφτίζονται στα σκοτεινά νερά,

έτσι που να μην ξέρεις ποια είναι η πάνω και ποια η κάτω μεριά της εικόνας,

ποια είναι η πραγματικότητα και ποιο το καθρέφτισμα.

Το ίδιο μαγική ήταν η εικόνα του Belfort

ή του Επαρχιακού Δικαστηρίου στην πλατεία της αγοράς.

Κάπου εκεί τελείωσε η επίσκεψή μας σε αυτή την ονειρική πόλη. Δεν είχε τελειώσει όμως η μέρα μας. Είχαμε συνέχεια σε μια άλλη πόλη του Βελγίου. Θα πηγαίναμε στην πόλη Niewpoort για φαγητό.

Το Niewpoort είναι μια μικρή παραθαλάσσια πόλη περίπου 45χμ δυτικά, προς τα Γαλλικά σύνορα.

Αφήσαμε τα αυτοκίνητα στην Marktplein, στην οποία βρίσκεται άλλος ένας από τους πύργους που προστατεύει η UNESCO,

αλλά και το καμπαναριό ενός ναού

και περίπου μετά από 300μ φτάσαμε στο De Piraat Grill. Πρώτη φορά έμπαινα σε τέτοιο εστιατόριο. Μπαίνοντας πλήρωνες ένα αρκετά τσουχτερό εισιτήριο 28 ΕΥΡΩ. Μπορούσες όμως να φας και να πιείς ότι και όσο ήθελες. Ο μπουφές τεράστιος. Δεν έχω ξαναδεί τόσα πολλά φαγητά, τόσα πολλά γλυκά. Είχε και άψητα κρεατικά και ψάρια να πάρεις να τα ψήσεις μόνος σου σε περίπου 15 ψησταριές που είχε εκεί.

Ο χώρος ήταν τεράστιος.

Έμοιαζε να είναι παλιές αποθήκες και ήταν διαμορφωμένος σαν καράβι πειρατικό παλαιότερων καιρών. Φάγαμε και ήπιαμε του σκασμού. Ευτυχώς εμείς δεν είχαμε να οδηγήσουμε και οι οδηγοί μας ήταν πολύ τυπικοί. Μόνο αναψυκτικά.

Ήταν αρκετά αργά σαν γυρίσαμε στο ξενοδοχείο μας. Κουρασμένοι από τις πολλές εμπειρίες αλλά τόσο γεμάτοι από τις πολλές, μαγικές εικόνες.

Η επομένη είχε το πρωί δουλειά στο σχολείο και μετά το μεσημέρι, εκδρομή έκπληξη. Για να δούμε που και πως. Καλή ξεκούραση!

(Το ταξίδι συνεχίζεται Ταξίδι αστραπή στο Παρίσι…έτσι για έκπληξη!)

θα χαρώ να διαβάσω τα σχόλιά σας