¡Viva España! ¡Olé!
2017, Ταξίδι στην Ισπανία-μέρος 10ο (τελευταίο)
20-23 Μαρτίου 2017
Ένα μνημείο της πόλης που είχαμε αφήσει σε εκκρεμότητα
από το προηγούμενο ταξίδι ήταν το Μέγαρο της Καταλανικής Μουσικής. Για εκεί το
βάλαμε το επόμενο πρωί. Βρίσκεται περίπου 1,5χμ νότια από το κατάλυμά μας και χρειαστήκαμε
περίπου 20 λεπτά μέχρις εκεί.
Λίγο πριν φτάσουμε βρεθήκαμε σε μια μικρή πλατεία
με το εντυπωσιακό Ανώτατο Διοικητικό Δικαστήριο
(Tribunal Superior de Justicia Sala Contencioso Administrativo)
και το Μνημείο
στο γλύπτη Victor Ochoa.
Στη γωνία είναι άλλο ένα εντυπωσιακά
ζωγραφισμένο κτίριο, το σπίτι της συντεχνίας των ναυτικών ή σπίτι του μεταξιού
(Casa del Gremi dels
Velers),
του 1758-63 και στρίβοντας αριστερά, αμέσως μετά,
Στην πλατεία αυτή βρίσκεται ένα εντυπωσιακό,
μοντέρνο γλυπτό, η Carmela,
έργο του Jaume Plensa, του 2015. Στην ίδια πλατεία
είναι το πλαϊνό μέρος και ένα πιο σύγχρονο κομμάτι του Μεγάρου Μουσικής.
Μέγαρο Καταλανικής Μουσικής (Palau de la Música Catalana). Κατασκευάστηκε μεταξύ 1905-1908 και είναι
έργο του μεγάλου μοντερνιστή αρχιτέκτονα Lluis
Domènech I
Montaner. Κατασκευάστηκε κατόπιν παραγγελίας του Μουσικού
συλλόγου Orfeó Català, που ιδρύθηκε το 1891
και έπαιξε ηγετικό ρόλο στο πολιτιστικό κίνημα της «Αναγέννησης» (Renaixença).
Είναι ένα μέγαρο, που δεν έχει καμιά σχέση με
ότι έχει κανείς στο νου του με κάποιο αντίστοιχο μέγαρο. Η πλούσια διακόσμηση
εξωτερικά
και πιο ογκώδεις στην είσοδο, στις οποίες
φαίνονται τα γκισέ έκδοσης εισιτηρίων και ο λογότυπος «Orfeó Català» στην κορυφή τους
όπως η αλληγορική παράσταση του «Καταλανικού
Τραγουδιού» δίνουν μια αμυδρή εικόνα του τι θα δεις μέσα.
Δυστυχώς το κτίριο είναι τόσο στριμωγμένο μέσα
σε στενάκια, που είναι πολύ δύσκολο να τα δεις όλα αυτά άνετα και να τα
θαυμάσεις.
Η επίσκεψη πραγματοποιείται με οργανωμένη
ξενάγηση. Βγάλαμε εισιτήρια (λίγο τσιμπημένα. 18,00 Ευρώ το 2017) και μιας και
ήταν άλλη ομάδα μέσα και έπρεπε να περιμένουμε,
κάτσαμε για ένα καφέ στο καφέ-εστιατόριο, που
βρίσκεται στο ισόγειο του Μεγάρου.
Ξεκινήσαμε από το ισόγειο
και ανεβήκαμε, από το εντυπωσιακό
κλιμακοστάσιο στον όροφο,
στο φουαγιέ που υπάρχει, πριν μπούμε στο
θεωρείο της μεγάλης αίθουσας.
Από το φουαγιέ βγήκαμε στο μπαλκόνι και
είμασταν δίπλα σε αυτά που βλέπαμε και θαυμάζαμε λίγο πριν απ΄ έξω.
Και ήρθε η ώρα να μπούμε στο θεωρείο για να
δούμε τη μεγάλη αίθουσα από ψηλά. Κόντεψε να μου φύγει το σαγόνι!
Τι βλέπαν τα ματάκια μας! Τι πανδαισία
χρωμάτων, τι σχήματα, τι έργα τέχνης!
Το πρώτο που τραβά το μάτι είναι η οροφή.
Ένα βιτρό σε σχήμα που μου θύμισε «ανολοκλήρωτη
σταγόνα» καταλαμβάνει ένα μεγάλο μέρος, στο κέντρο της οροφής.
Την ώρα που μπήκαμε μια ομάδα μουσικών έκανε
πρόβα
και κάτσαμε να τους ακούσουμε και να τους δούμε.
Δεν έπαιζαν μόνο τα όργανά τους, αλλά
κινούνταν στο χώρο και έπαιζαν κάποιους ρόλους.
Βγήκαμε και ξεκινήσαμε να πάμε στην καρδιά της πόλης. Στη μεγαλύτερη και πιο πολυσύχναστη πλατεία, την Πλατεία της Καταλονίας (Plaça de Catalunya), περίπου 500μ δυτικά από το Μέγαρο Μουσικής.
Βγήκαμε και ξεκινήσαμε να πάμε στην καρδιά της πόλης. Στη μεγαλύτερη και πιο πολυσύχναστη πλατεία, την Πλατεία της Καταλονίας (Plaça de Catalunya), περίπου 500μ δυτικά από το Μέγαρο Μουσικής.
Περιβάλλεται από ενδιαφέροντα κτίρια και
είναι γεμάτη με σιντριβάνια
όπως το μνημείο στον πολιτικό Francesc Macià (El monument
a Francesc Macià), έργο του γλύπτη Josep
Maria Subirachs, του 1991.
Πηγαίνοντας πήραμε κάτι στο χέρι να
τσιμπήσουμε και στην πλατεία κάτσαμε να πιούμε ένα καφέ και να χαζέψουμε τον
κόσμο, που πάει κι έρχεται.
Στο δρόμο αυτό είναι και η μεγάλη αγορά
τροφίμων της πόλης, η La Boqueria. Εκεί μπήκαμε κι
εμείς. Είναι μια πολύ ατμοσφαιρική αγορά με όλων των ειδών τα τρόφιμα,
Εκεί τελείωσε κι αυτή η μέρα. Γυρνώντας στο
δωμάτιό μας σταματήσαμε κάπου να φάμε. Λίγη δουλειά στον υπολογιστή και μετά
ύπνο. Η επομένη είχε κι άλλα πολλά, που μας περιμένανε.
Η επόμενη μέρα ξεκίνησε με μια λαχταριστή
μερίδα τσούρος με ζεστή σοκολάτα, για πρωινό. Τα τσούρος είναι κάτι σαν
στενόμακροι λουκουμάδες με σχήμα που παραπέμπει κάπως στη δική μας τουλούμπα (πιο
λεπτά και χωρίς σιρόπι), που σερβίρονται με άχνη ζάχαρη ή με ζεστή σοκολάτα,
στην οποία τα βουτάς. Περιττό να πω πως είναι σκέτη «κόλαση».
Αφού πήραμε την απαραίτητη ποσότητα θερμίδων
ξεκινήσαμε. Είχαμε αποφασίσει να αφιερώσουμε τη μέρα μας σε κάποια αξιοθέατα
της παλιάς πόλης, που δεν είχαμε δει την προηγούμενη φορά.
Αφετηρία της περιήγησής μας ήταν η αρχή του
παλιού λιμανιού (Port Vell),
εκεί που είναι το ξεχωριστό γλυπτό «Το Κεφάλι
της Βαρκελώνης» (El Cap de Barcelona), έργο του
Αμερικανού καλλιτέχνη της Ποπ Αρτ Roy Lichtenstein,
για τους Ολυμπιακούς του 1992.
Πήραμε τη λεωφόρο Κολόμβου (Passeig de Colom) με κατεύθυνση το μνημείο του μεγάλου
θαλασσοπόρου.
Το μνημείο του Κολόμβου (στα Καταλανικά Monument a Colom ή στα Ισπανικά Mirador de Colón)
είναι 60μ ψηλό και φτιάχτηκε για τη διεθνή έκθεση του 1888.
Στον ίδιο χώρο, προς τη μεριά της θάλασσας
είναι ένα πολύ εντυπωσιακό κτίριο. Μέχρι το 2010 Έδρα της διοίκησης του λιμανιού
(Edifici de la Junta d’ Obres del Puerto), είναι κτίριο του Julio
Valdés σε «εκλεκτικό» στυλ
(1903-1907). Διαγώνια είναι ένα συγκρότημα κτιρίων, που ήταν τα βασιλικά
ναυπηγία (Drassanes Reials de Barcelona), από τον 13ο
ως τον 18ο αι.
Σήμερα εδώ στεγάζεται το Ναυτικό Μουσείο. Αυτό ήταν και ο πρώτος προορισμός της μέρας. Πριν όμως
πάμε για το μουσείο, κάναμε μια μικρή βόλτα στην αρχή της La Rambla, που ξεκινά ακριβώς από το μνημείο του
Κολόμβου.
Είδαμε κάποιους καλλιτέχνες του δρόμου
(ζωντανά αγάλματα)
και ένα Ομοίωμα (μινιατούρα) αρχαίου θεάτρου.
Τα βασιλικά ναυπηγία (Drassanes Reials de
Barcelona) είναι από τα λίγα μη εκκλησιαστικά
μεσαιωνικά κτίσματα, που διατηρούνται στην πόλη και από τα ελάχιστα ναυπηγία
εκείνης της εποχής που διατηρούνται σε τόσο καλή κατάσταση παγκοσμίως. Άρχισαν
να λειτουργούν τον 13ο αι και από εκεί μέσα βγήκαν τα σπουδαιότερα
πλοία, που όργωναν πελάγη και ωκεανούς μέχρι τον 18ο αι. Από τότε
άλλαξε χρήση πολλές φορές και το 1941 πέρασε στα χέρια των πολιτειακών αρχών
και τότε γεννήθηκε η ιδέα της ίδρυσης ενός Ναυτικού Μουσείου, πράγμα που έγινε
σχεδόν πέντε δεκαετίες μετά.
Ναυτικό Μουσείο (Museu Marítim de Barcelona-ΜΜΒ), ένα σπουδαίο
μουσείο, που παρουσιάζει τη δόξα την ναυτικής δύναμης των Καταλανών.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν κάποια ομοιώματα
πλοίων φτιαγμένα από διάφορα υλικά, όπως αλάτι, όστρακα κλπ.
Υπάρχουν επίσης διάφορα διοράματα, σαν αυτό
που εικονίζει ένα χαρακτηριστικό σπίτι ψαρά από την Κόστα Μπράβα, την
παραθαλάσσια περιοχή της Καταλονίας, βόρεια της Βαρκελώνης.
Άφησα για το τέλος τον «διαμάντι» του
μουσείου. Πρόκειται για ένα αντίγραφο της Βασιλικής Γαλέρας του Βασιλιά της Αυστρίας
Δον Χουάν, στο πραγματικό της μέγεθος (μήκος 60μ, πλάτος 6,2μ). Φτιάχτηκε το
1568 και ήταν η Ναυαρχίδα του ενωμένου στόλου των Ευρωπαίων, που νίκησε τους Οθωμανούς
στη Ναυμαχία της Ναυπάκτου το 1571.
Φεύγοντας από το μουσείο περάσαμε απέναντι
και μέσα από στενά δρομάκια κινηθήκαμε προς τα βόρεια.
στρίψαμε δεξιά στην Baixada
de Santa Clara
μέχρι την
Plaça del
Rei για να διασχίσουμε κάθετα την κεντρική Via
Laietana και να μπούμε στη συνοικία El
Born.
Το μουσείο εκτείνεται σε μια σειρά από
γοτθικά κτίρια της οδού Carrer de
Moncada, στο κομμάτι αυτό της πόλης. Εδώ δεν θα δει
κανείς τα γνωστά έργα του μεγάλου ζωγράφου αλλά θα δει το «ταλέντο» του εν τη
γενέσει του. Αυτό γιατί η συλλογή του μουσείου περιλαμβάνει πολλά έργα και
σκίτσα του, από τα χρόνια της εφηβείας του. Έργα που έκανε στα 15 ή 16 του
χρόνια δείχνουν ένα μεγάλο ταλέντο, έναν ολοκληρωμένο καλλιτέχνη.
Λίγα έργα υπάρχουν από τα χρόνια της ωριμότητάς
του. Υπάρχει και μια μεγάλη συλλογή κεραμικών αντικειμένων, που είχε φτιάξει.
Δυστυχώς η φωτογράφιση μέσα στο μουσείο
απαγορεύεται και κατάφερα να βγάλω μόνο δύο φωτογραφίες λάθρα.
Πολύ κοντά στο Μουσείο είναι ο Ναός της Παναγίας
της θάλασσας (Basílica de Santa Maria del Mar),
στην ομώνυμη πλατεία (Plaça de Santa Maria). Είναι η αγαπημένη
εκκλησία των Καταλανών και είναι σε Καταλανικό Γοτθικό ρυθμό του 14ου
αι.
Για εκεί κινήσαμε μετά το μουσείο.
Μπήκαμε μέσα,
θαυμάσαμε τα βιτρό, κλασσικά ή πολύ μοντέρνα,
τους χώρους,
ένα πολύ μοντέρνο γλυπτό και βγήκαμε.
Στην πλατεία κάτσαμε να τσιμπήσουμε κάτι και
να χαζέψουμε ένα γύρω.
Κάπου εκεί τέλειωσε και αυτή η μέρα. Μια μέρα
πολύ γεμάτη και πολύ ενδιαφέρουσα. Η επόμενη, τελευταία του ταξιδιού μας, θέλαμε
να είναι πιο χαλαρή, πιο ξεκούραστη.
Πέσαμε κουρασμένοι για ύπνο και παραδοθήκαμε
στον Μορφέα, με το νου γεμάτο όμορφες εικόνες της υπέροχης Βαρκελώνης.
Τελευταία μέρα στη Βαρκελώνη, τελευταία μέρα
στην Ισπανία. Ένα καταπληκτικό ταξίδι φτάνει στο τέλος του. Τη μέρα αυτή δεν
θέλαμε να επισκεφτούμε κάποιο αξιοθέατο, αλλά να περπατήσουμε χαλαρά και να
απολαύσουμε αυτές τις τελευταίες ώρες στην πόλη και να πάμε για φαΐ το βράδυ με
τη Μαριάννα.
Ξεκινήσαμε από τη γειτονιά μας, κάνοντας μια
βόλτα μέχρι την Casa Mila ή Pedrera.
Από εκεί περπατήσαμε προς τα ανατολικά
μέχρι που είδαμε το εντυπωσιακό κτίριο του
Δημοτικού Ωδείου της Βαρκελώνης (Conservatori Municipal de Música de Barcelona).
Από εκεί κινηθήκαμε νοτιοανατολικά προς τη
θάλασσα. Προορισμός μας η παραλία της πόλης, η Barceloneta. Είναι ίσως, το πιο ζωντανό κομμάτι της πόλης.
Στην αμμουδιά βλέπεις κόσμο να παίζει διάφορα παιγνίδια, κάποιοι να κάνουν
ηλιοθεραπεία, ακόμα και να κολυμπούν, αν και ο καιρός ακόμα δεν είναι για
τέτοια, τουλάχιστον για τα γούστα μου.
Στην άμμο θα δεις και ένα από τα εμβληματικά
γλυπτά της περιοχής. Είναι «Το Πληγωμένο Αστέρι» (L’ Estel Ferit), έργο της γερμανίδας Rebecca
Horn, του 1992. Πάνω σε ένα βάθρο από τσιμέντο είναι στημένοι
4 κύβοι από μέταλλο και γυαλί, τοποθετημένοι με ένα τρόπο «εύθραυστης
ισορροπίας». Γενικά ο κόσμος γνωρίζει αυτό το γλυπτό σαν «Οι Κύβοι».
Στο πλακόστρωτο, που πάει παράλληλα με την
αμμουδιά σε όλο της το μήκος, καφέ και εστιατόρια βγάζουν τα τραπέζια τους,
κόσμος κάνει βόλτα και άλλοι κάνουν ποδήλατο ή πατίνια. Σε ένα πλάτωμα, την Plaça del Mar, θα δούμε δύο γλυπτά.
Το 1ο είναι το «Δωμάτιο, που πάντα
βρέχει» (Una habitació on sempre plou), έργο του Juan Muñoz, του
1992.
Κάτω από 3 δέντρα είναι ένα κλουβί, μέσα στο
οποίο βρίσκονται 5 τυφλές ανθρώπινες φιγούρες, πάνω σε σφαίρες, αντί ποδιών.
Στους κορμούς των δέντρων έχουν καρφιτσώσει
μικρές καρδιάς (αριθμημένες. Εγώ φωτογράφισα τα νούμερα από 11-14/50).
Λίγο πιο κει είναι ένα άλλο με φιγούρες σε
διάφορες στάσεις κολύμβησης, ανάλογα με τα διάφορα σπορ του νερού. Είναι το «Αφιέρωμα
στην κολύμβηση» (Homenatge a La Natació), έργο του Alfredo Lanz,
του 2004.
Στο βάθος δεσπόζει άλλη μια εμβληματική
φιγούρα της παραλίας της πόλης. Είναι το πολυτελές ξενοδοχείο W Barcelona.
Με ένα ταξί γυρίσαμε στο δωμάτιό μας να
ξεκουραστούμε.
Αργά το απόγευμα πήραμε το μετρό και πήγαμε
για άλλη μια φορά στην περιοχή Sant Antoni.
Η Μαριάννα είχε κλείσει σε ένα πολύ ωραίο
εστιατόριο. Φάγαμε εξαιρετική παέγια, κάναμε μια μικρή βόλτα ακόμα, χαιρετήσαμε
το παιδί μας και γυρίσαμε να μαζέψουμε τα πράγματά μας.
Το άλλο πρωί, αφού τσιμπήσαμε κάτι, πληρώσαμε
και με ένα ταξί πήγαμε στο αεροδρόμιο.
Στις 5.30 το απόγευμα φτάσαμε στο σπίτι μας.
Είμασταν κουρασμένοι, αλλά ευτυχισμένοι μετά από αυτό το υπέροχο ταξίδι και
γιατί είδαμε το παιδί μας και κάναμε μαζί της ένα μικρό μέρος του.
Να ευχηθούμε, τα καλύτερα να ’ναι μπροστά μας
και να έρθουν κι άλλα όμορφα ταξίδια να γεμίσουν τη ζωή μας!
θα χαρώ να διαβάσω τα
σχόλιά σας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου