25 Μαρτίου 2006
Ψάχνοντας τις παλιές μου φωτογραφίες, «έπεσα» πάνω σε ένα άλμπουμ με φωτογραφίες του Nao Victoria και ένα ρεπορτάζ στο www.fotoartmagazine.gr. Ήταν το συννεφιασμένο Σάββατο της 25ης Μαρτίου του 2006 όταν έκανα εκείνη την επίσκεψη. Αν και πρόκειται για παλιό γεγονός, οι φωτογραφίες μου θύμισαν κάτι πραγματικά ενδιαφέρον και γι αυτό αποφάσισα να μεταφέρω εδώ το ρεπορτάζ εκείνο, (το κείμενο ήταν προϊόν συλλογικής «παραγωγής», Δήμου και Γιώργου Φ.), ελάχιστα τροποποιημένο.
Κατέπλευσε την Πέμπτη 23 Μαρτίου στον Πειραιά, στη Μαρίνα της Ζέας, απέναντι από το Ναυτικό Μουσείο το ισπανικό ιστιοφόρο "Nao Victoria", «πιστό» αντίγραφο του ομώνυμου πλοίου του 16ου αιώνα, ενός από τα πέντε πλοία με τα οποία στις 10 Αυγούστου 1519 ο Φερδινάνδος Μαγγελάνος ξεκινούσε από τη Σεβίλλη για τον πρώτο περίπλου της Γης και την ανακάλυψη ενός περάσματος που θα συνέδεε Ατλαντικό με Ειρηνικό ωκεανό.
Ο Πειραιάς ήταν ο τελευταίος σταθμός του "Nao Victoria" πριν από τη Σεβίλλη, στην οποία θα αράξει ύστερα από περίπου δύο χρόνια ταξίδι σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης.
Το ιστιοφόρο "Nao Victoria" ήταν ανοικτό για το κόσμο και μπορούσαν να το επισκεφθούν από τις 24 ως τις 26 Μαρτίου, από τις 11.00 ως τις 14.00 και από τις 16.00 ως τις 18.00 το απόγευμα.
Πλήθος κόσμου «συν γυναιξί και τέκνοις» ήρθε να θαυμάσει το υπέροχο σκαρί και περίμενε υπομονετικά στην ουρά για πάνω από μισή ώρα να ανέβει στο κατάστρωμα του σκάφους και να το δει από «μέσα».
Όσοι κατάφεραν να μπουν μέσα είχαν τη ευκαιρία να δουν όργανα πλοήγησης,
διάφορα εργαλεία
και σκεύη του 15ου αιώνα. Το πλήρωμα ήταν ευγενέστατο και με πολύ καλά αγγλικά απαντούσε στις απορίες του κόσμου.
Πραγματικά μια πολύ καλή εμπειρία για μικρούς και μεγάλους. Ήταν πραγματικά εντυπωσιακό, με το μαύρο του χρώμα , με το επιβλητικό του σχήμα, ένα πλοίο που βγαίνει μέσα από το παρελθόν και μέσα από τα παραμύθια για τα παιδιά.
Οι συζητήσεις που άκουγες πολλές, οι μεγαλύτεροι να εξηγούν στα παιδιά την Ιστορία του πλοίου και να προσπαθούν να «χορτάσουν» την δίψα των παιδιών που ήθελαν να ακούσουν ακόμα περισσότερα μιας και το ίδιο το πλοίο τους είχε εξάψει την φαντασία.
Οι φωτογραφικές μηχανές είχαν την τιμητική τους.
Το ιστιοφόρο "Nao Victoria" είχε μήκος 27 μέτρα, πλάτος 5 μέτρα, ύψος 22 μέτρα και βάρος 150 τόνους. Ήταν το μόνο από τα πέντε πλοία του Μαγγελάνου που έκανε το γύρο της γης.
Το σχέδιο του αντιγράφου βασίστηκε σε ένα πολύχρονο ερευνητικό πρόγραμμα. Κατά το πρόγραμμα αυτό, χρησιμοποιήθηκαν συνολικά 428 έγγραφα, σχέδια και αρχαιολογικά ευρήματα, εκτός από τα 164 ντοκουμέντα αναφερόμενα στην αποστολή του Μαγγελάνου, και 126 σχέδια και γκραβούρες των πλοίων του 16ου και του 17ου αιώνα. Αποτέλεσε, επίσης, μουσείο από το 1992 και τον Ιούλιο του 2004 έπεσε στη θάλασσα.
Κάνοντας μια βουτιά στην Ιστορία διαβάσαμε για την πορεία αυτού του θρυλικού πια πλοίου και σας μεταφέρουμε εδώ μερικά ιστορικά στοιχεία.
«Τον Αύγουστο του 1519, πέντε πλοία έφυγαν από τη Σεβίλλη υπό τις διαταγές του Μαγγελάνου. Ήταν τα Trinidad, San Antonio, Conception, Santiago και Victoria, ένα πλοίο τύπου Γαλεόνι. Η αποστολή ήταν να βρεθεί ένα πέρασμα μεταξύ Ατλαντικού και Ειρηνικού Ωκεανού που θα συντόμευε τον δρόμο για τα νησιά Μολούκας ή νησιά των μπαχαρικών. Ο μικρός στόλος πέρασε τον Ατλαντικό και έπλευσε κατά μήκος των ακτών της Βραζιλίας και της Αργεντινής μέχρι που έφτασαν τα στενά κάτω από τη Γη του Πυρός. Το Santiago χάθηκε όταν εξόκειλε στον ποταμό Santa Cruz της Αργεντινής και το San Antonio εγκατέλειψε την προσπάθεια κει επέστρεψε στη Σεβίλλη.
Ο Μαγγελάνος πέρασε τα στενά, που έχουν σήμερα το όνομα του, και έβαλε πλώρη με δυτική κατεύθυνση για τις Φιλιππίνες όπου έχασε τη ζωή του σε μάχη με τους ιθαγενείς. Με πολύ λίγους άντρες για να πλεύσουν πια το Conception, οι επιζήσαντες το έκαψαν. Στο νησί Balambangan ο Juan Sebastian Elcano πήρε υπό τις διαταγές του το Victoria και την αποστολή. Με το Victoria κινήθηκε δυτικά για να περιπλεύσει την Αφρική και να φτάσει στην Ισπανία. Διέταξε το Trinidad να κινηθεί ανατολικά και διαπλέοντας τον Ειρηνικό να φτάσει στο Μεξικό, πράγμα που δεν έγινε γιατί συνελήφθη από τους Πορτογάλους, ανταγωνιστές των Ισπανών για των έλεγχο των νησιών Μολούκας.
Στις 6 Σεπτεμβρίου του 1522 το Victoria, μόνο του πια, έπλευσε μέσα στο Sanlucar de Barrameda και δύο μέρες μετά έδενε στη Σεβίλλη. Ήταν στη θάλασσα για 3 χρόνια και οι δεκαοκτώ άντρες του που επέζησαν ήταν οι πρώτοι άνθρωποι που περιέπλευσαν τη Γη».
Το 1992, 500 χρόνια από την ανακάλυψη της Αμερικής από τον Χρ. Κολόμβο, η Ισπανία γιόρτασε τα χρόνια των ανακαλύψεων στη διάρκεια των εκδηλώσεων ΕΧΡΟ 92 στη Σεβίλλη. Με την ευκαιρία κατασκευάστηκαν αντίγραφα των τριών πλοίων του Κολόμβου και του Victoria του Elcano. Μετά τις εκδηλώσεις και μέχρι το 2004 το Victoria έμεινε στην αποβάθρα του Γουαδαλκιβίρ στη Σεβίλλη ώσπου αποφασίστηκε να συντηρηθεί και να αποκατασταθεί η ικανότητα του για πλεύση προκειμένου να κάνει τον περίπλου της Γης. Με πλήρωμα 20 ατόμων κάνει τώρα το ταξίδι κάνοντας παράλληλα διάφορα ερευνητικά προγράμματα σε συνεργασία με διάφορα Ισπανικά Πανεπιστήμια.
Το ιστιοφόρο ξεκίνησε την επιστροφή του για την Ισπανία στις 28 Μαρτίου μέσω Ισθμού της Κορίνθου.
Τυχεροί όσοι το επισκεφτήκατε!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠράγματι!
ΔιαγραφήΞέρω πως τώρα μπορεί να το δει κάποιος στη Σεβίλη. Πριν 2 χρόνια που πήγα δεν το είδα σε κάποιο εμφανές σημείο γύρω από το κέντρο αλλά δεν το έψαξα κιόλας