Δευτέρα 22 Αυγούστου 2022

Ζιζ-Πάνορμος-Παλέρμο! 4

Στο ένα «άκρο» της Τριακρίας!, Σικελία μέρος 4ο

(συνέχεια από Ζιζ-Πάνορμος-Παλέρμο! 3)

 

5 Οκτωβρίου 2019



Την επομένη, μετά το πρωινό πήραμε το γνωστό μας δρόμο και βρεθήκαμε στη διπλή πλατεία Castelnuovo και Ruggero Settimo, στην οποία βρίσκεται το Politeama Garibaldi. Στην Castelnuovo έχει αρκετό πράσινο,


μερικά γλυπτά

και στο κέντρο της ένα περίπτερο σε μορφή αρχαίου ναού, τη Μουσική Σκηνή (Palchetto della Musica), έργο του Salvatore Valenti, του 1875.

Διασχίσαμε την πλατεία διαγώνια και συνεχίσαμε προς τα νοτιοδυτικά. 

Περάσαμε πρώτα από την Piazza Sant'Oliva

και στη συνέχεια από την Piazza San Francesco di Paola με την ομώνυμη εκκλησία και μοναστήρι,

ώσπου φτάσαμε στην πλατεία με το δικαστικό μέγαρο της πόλης. Από εκεί ακολουθήσαμε την Corso Alberto Amedeo,

αφήσαμε στα αριστερά μας τον προμαχώνα della Balata του 16ου αι

και δεξιά τις παλαιοχριστιανικές Κατακόμβες της Porta d'Ossuna, των 5ου -6ου αι.

Η περιοχή έχει παλαιοπωλεία,

αλλά και μια υπαίθρια αγορά (Mercato delle Pulci)

μεταχειρισμένων ειδών καθημερινής χρήσης, αλλά και διακοσμητικά.

Μπήκαμε μέσα στην αγορά, χαζέψαμε λίγο τα προς πώληση και λίγο μετά φτάσαμε στην Porta Nuova.

 

Η Porta Nuova βρίσκεται δίπλα στο Παλάτι των Νορμανδών και υπήρξε για αιώνες η κύρια είσοδος στην πόλη από τη μεριά της στεριάς, ευρισκόμενη στην αντίθετη άκρη της Via Vittorio Emanuele II (Cassaro) από την Porta Felice, την πύλη της θάλασσας. Από την άλλη μεριά είναι το Corso Calatafimi, ο δρόμος προς το Monreale.

Στη θέση αυτή αναφέρεται η ύπαρξη περάσματος από τα μέσα του 15ου αι. Στα τέλη του 16ου κατασκευάζεται πύλη που καταστρέφεται ολοκληρωτικά από έκρηξη περίπου 80 χρόνια μετά. Στα 1699 αρχίζει και παίρνει τη μορφή που έχει σήμερα, που είναι όμως αποτέλεσμα συμπληρώσεων, επιδιορθώσεων, προσθηκών, συντηρήσεων κλπ που φτάνουν μέχρι τις μέρες μας.

Σήμερα βλέπουμε μια πύλη σε μορφή Θριαμβικής Αψίδας

με κύριο διακοσμητικό στοιχείο 4 μορφές Μαυριτανών, που νίκησε ο Κάρολος Ε΄. Οι δύο από αυτές στη μέση έχουν κομμένα χέρια σαν ένδειξη υποταγής.

Στο εσωτερικό της πύλης υπάρχουν διάφοροι θυρεοί και άλλα σύμβολα.

Περνώντας την πύλη

στα δεξιά υψώνεται το εντυπωσιακό Παλάτι των Νορμανδών (Palazzo dei Normanni), ένα σύνολο κτιρίων διαφόρων εποχών. Φαίνεται πως οι άραβες έχτισαν κάστρο τον 9ο αι και ο Ρογήρος Α΄, ο Νορμανδός βασιλιάς που κατέλαβε τη Σικελία στα τέλη του 11ου αι, έκανε το Παλέρμο πρωτεύουσα του και το αραβικό κάστρο βασιλική κατοικία. Το παλάτι δεν υπήρξε συνεχώς κατοικία βασιλιάδων, αλλά κατά διαστήματα ήταν κατοικία διαφόρων ηγεμόνων. Παρ’όλα αυτά θεωρείται το παλαιότερο βασιλικό παλάτι της Ευρώπης. Σήμερα εδώ είναι η έδρα του Σικελικού Κοινοβουλίου.

Στο κεντρικό κτίριο είναι το εντυπωσιακότερο αξιοθέατο της πόλης και ένα από τα εντυπωσιακότερα του νησιού. Είναι το Βασιλικό Παρεκκλήσι (Cappella Palatina)

και βρίσκεται στον 1ο όροφο του κτιρίου. Πρόκειται για ένα αριστούργημα Αραβο-βυζαντινο-νορμανδικής τέχνης, που μαζί με τα άλλα Αραβονορμανδικά στοιχεία της πόλης και τους καθεδρικούς του Monreale και της Cefalú έχουν ενταχθεί στο κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της UNESCO.
Ανεβήκαμε στον 1ο όροφο του παλατιού με την πλούσια εικονογράφηση εξωτερικά του ναού,
μπήκαμε μέσα. και μείναμε με το στόμα ανοικτό. Τι βλέπανε τα μάτια μας!
Το Βασιλικό Παρεκκλήσι φτιάχτηκε μεταξύ 1132 και 1140 κατ’ εντολή του Ρογήρου Β΄ της Σικελίας, πάνω από παλαιότερο παρεκκλήσι που είχε φτιαχτεί 50 χρόνια πριν και σήμερα είναι η κρύπτη του υπάρχοντος.
Η Αραβική επιρροή φαίνεται στην ξύλινη οροφή,
όπου βλέπουμε την κλασική αραβική διακόσμηση με τα φατνώματα, που μοιάζουν με σταλακτίτες (μουκάρνα).
Τα ψηφιδωτά μωσαϊκά στο πάνω μέρος των τοίχων, στα ημιθόλια,
στο ιερό βήμα,
τον τρούλο κλπ είναι η επίδραση της βυζαντινής τέχνης των ψηφιδωτών. Τα ψηφιδωτά είναι φτιαγμένα είτε από τεχνίτες που είχαν έρθει από την Κωνσταντινούπολη (τα πιο παλιά), είτε από ντόπιους συνεχιστές τους (τα νεώτερα).
Παριστούν εικόνες του Χριστού και στιγμιότυπα της ζωής του,
άγιους,
σκηνές από τις γραφές 

και άλλα πολλά.
Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό είναι τα μωσαϊκά μαρμαροθετήματα στο πάτωμα και τους τοίχους, από τα ψηφιδωτά και κάτω. Καταπληκτικές συνθέσεις
με πιο εντυπωσιακή αυτή στη δυτική πλευρά εκεί που είναι η θέση του αυτοκρατορικού θρόνου. 
Τέλος η Νορμανδική γοτθική επιρροή φαίνεται στην αρχιτεκτονική του κτίσματος, τις οξυκόρυφες αψίδες
και τα ζωγραφισμένα κομμάτια της οροφής.
Ο ναός αυτός είναι μια τρανή απόδειξη πως η Σικελία, που βρίσκεται στο κέντρο της Μεσογείου, υπήρξε και ένα μεγάλο χωνευτήρι πολιτισμών. 

Βγήκαμε για να πάμε να δούμε το παλάτι.
Μας έκανε εντύπωση τι έχουν κάνει σε ένα μεσαιωνικό κτίριο για να το κάνουν προσβάσιμο χωρίς να το αλλοιώσουν.
Στα μπαλκόνια που βλέπουν στην αυλή του κεντρικού κτιρίου είναι διάφορα αντικείμενα,
όπως το γλυπτό Estate του Francesco Messina (1900-1995).
Η πρώτη μας επίσκεψη ήταν στον 2ο όροφο, στην αίθουσα του κοινοβουλίου,
με την όμορφη διακόσμηση,
τα έδρανα των βουλευτών
και τις θέσεις του προεδρείου και της γραμματείας.
Μετά το κοινοβούλιο περάσαμε και από άλλα δωμάτια,
με σημαντικότερα το «Κινέζικο»
ή αυτό της «Πομπηίας», με διακόσμηση και στα δύο των αρχών του 19ου αι.
Στο 2ο η έμπνευση είναι οι τοιχογραφίες της Πομπηίας,
που εκείνα τα χρόνια έρχονταν στο φως, με τις ανασκαφές.
Το σημαντικότερο δωμάτιο είναι αυτό του Ρογήρου
με τα υπέροχα ψηφιδωτά του 12ου αι.

Τελειώνοντας με το παλάτι κατεβήκαμε να κάνουμε μια βόλτα και να ξαποστάσουμε στον κήπο του.
Ένα κήπο με μεγάλη ποικιλία φυτών,
μεταξύ των οποίων και φίκους, σαν αυτούς που είχαμε δει στο πάρκο Garibaldi, αλλά και αλλού.
Φεύγοντας από το παλάτι, έξω από την κεντρική του είσοδο, στην Piazza del Parlamento, σταθήκαμε να δούμε την εντυπωσιακή εγκατάσταση του Cesare Inzerillo, με τίτλο «Acqua Passata¿». Το θέμα της έχει να κάνει με τους μετανάστες και πρόσφυγες που περνούν τη Μεσόγειο αναζητώντας ασφάλεια και μια καλύτερη ζωή και αποτελείται από δύο μέρη.
Στο 1ο μια μισοσάπια βάρκα που μετέφερε μερικές εκατοντάδες ανθρώπους στο νησί της Λαπεντούζα. Πάνω και γύρω της είναι ένας αριθμός φωτογραφικών ομοιωμάτων, σε φυσικό μέγεθος, κάποιων από τους επιζήσαντες εκείνου του ταξιδιού.
Το 2ο μέρος αναπαριστά σε υπερφυσικό μέγεθος ένα ποδοσφαιράκι, όπου οι παίκτες-μετανάστες και πρόσφυγες είναι παιγνιδάκι στα χέρια αυτών που «κινούν τα νήματα». Με αυτή την εντυπωσιακή και έντονα συναισθηματική εγκατάσταση αποχαιρετίσαμε το χώρο του Νορμανδικού παλατιού για να συνεχίσουμε τη βόλτα μας στα αξιοθέατα αυτής της υπέροχης πόλης.

 

 

(το ταξίδι συνεχίζεται Ζιζ-Πάνορμος-Παλέρμο! 5)

 

θα χαρώ να διαβάσω τα σχόλια σας

 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...