Ταξίδι
στην Ουκρανία και τη Λευκορωσία, μέρος 2ο
2-3 Ιουνίου 2019
Το επόμενο πρωί, φάγαμε το πρωινό μας και με ένα ταξί πήγαμε να
δούμε το Μοναστήρι των Σπηλαίων ή Λαύρα των Σπηλαίων (Ки́єво-Пече́рська ла́вра). Πρόκειται για ένα
συγκρότημα μοναστηριών της Ορθόδοξης Εκκλησίας της Ουκρανίας (Πατριαρχείο
Μόσχας), που ιδρύθηκε το 1051, στις δασώδεις πλαγιές πάνω από τον Δνείπερο,
νότια του Μοναστηριού του Αγίου Μιχαήλ. Καταλαμβάνει μια έκταση 22 εκταρίων,
περιλαμβάνει πάνω από 140 κτίρια (σπήλαια, ναοί, μουσεία και εκθεσιακοί χώροι
κλπ) και είναι ενεργό. Από το 1990 είναι στη λίστα της Παγκόσμιας Πολιτιστικής
Κληρονομιάς της UNESCO, ενώ από το 1996 είναι Εθνικό
Ιστορικό-Πολιτιστικό Μνημείο. Αρχιτεκτονικά, τα περισσότερα κτίρια ανήκουν στον
Ουκρανικό μπαρόκ ρυθμό του 18ου αι. Ο χώρος περιβάλλεται από τείχη
με πύργους και πύλες κατά διαστήματα.
Όλη η ευρύτερη περιοχή Kyiv-Perchersk
είναι προστατευόμενη.
Το ταξί μας άφησε μπροστά στο μικρό Ναό της Ανάστασης, του 19ου
αι., που όπως μας πληροφορεί σχετική πινακίδα είναι ναός-μνημείο αφιερωμένος
στα θύματα του πολέμου του Αφγανιστάν (1979-89).
Ένας κατηφορικός δρόμος χωρίζει την Άνω (αριστερά) από την Κάτω
Λαύρα (δεξιά), στην οποία βρίσκονται οι σπηλιές.
Πήραμε να κατηφορίζουμε.
ενώ στο βάθος φάνηκαν οι τρούλοι του Ναού της Γεννήσεως της
Θεοτόκου και το καμπαναριό των Μακρινών Σπηλαίων.
και πηγαίνουμε προς τον χώρο που βρίσκονται τα κύρια μνημεία του
τμήματος αυτού.
Αυτό που είδαμε πρώτα ήταν το πίσω μέρος του Καθεδρικού της
Κοίμησης, με τους χρυσούς τρούλους. Ο ναός κατασκευάστηκε τον 11ο αι
αλλά καταστράφηκε το 1941,στη διάρκεια του Β.Π.Π. Ξαναχτίστηκε το 1995.
και ο χρυσός είναι παντού. Δυστυχώς απαγορεύεται η φωτογράφιση.
Λίγες, λαθραίες οι φωτογραφίες και οι περισσότερες απλά δεν βλέπονται.
Έξω και απέναντι δεξιά κάτω από ένα περίτεχνο κιόσκι, είναι ένα τμήμα
από το αρχικό κτίσμα, των αρχών του 11ου αι.
Μπροστά στο βάθος, μπανταρισμένη είναι η υπό συντήρηση, κύρια
πύλη του συγκροτήματος, η Πύλη της Αγίας; Τριάδας.
Δεξιά της πύλης είναι διάφορα κτίρια, όπου ξεχωρίζει ο ναός του
Αγίου Νικολάου, του 17ου αι, με τον «έναστρο» τρούλο.
Μέσα στους χώρους της Λαύρας, εκτός από ναούς και άλλα
μοναστηριακά κτίρια, στεγάζονται και κάποια μουσεία, και δεν εννοώ
εκκλησιαστικά μουσεία. Π.χ. υπάρχει Μουσείο Θεάτρου και Κινηματογράφου
(!!!!!!).
Πίσω από τον Καθεδρικό, εκεί που κάποτε ήταν οι φούρνοι του
μοναστηριού (17ος-18ος αι), στεγάζεται σήμερα ένα
εξαιρετικό μουσείο με μοναδικά εκθέματα.
Είναι το Μουσείο Ιστορικών Θησαυρών της Ουκρανίας
(Музей
історичних коштовностей України).
έργα κυρίως των αρχαίων Σκυθών (το μουσείο
είναι γνωστό και σαν «Μουσείο Σκυθικού Χρυσού»), των Σαρματών, των αρχαίων
Σλάβων,
των Ρως, αλλά και Ουκρανών και Ρώσων
καλλιτεχνών παλαιότερων και νεώτερων. Με λίγα λόγια χρυσός, ασήμι και πολύτιμοι
λίθοι από την 3η χιλιετία π.Χ. μέχρι τον 20ο αι.
Αυτό το μουσείο είχε σειρά στην επίσκεψή
μας. Επειδή η Σοφία δεν μπορούσε να έλθει, την άφησα κάτω από τη δροσερή σκιά
ενός δέντρου και πήγα μόνος. Μετά το ταμείο ανεβαίνεις στον όροφο
Θυμάμαι, όταν ήμουν φοιτητής και είχε πέσει
στα χέρια μου ένα σοβιετικό βιβλίο με τους θησαυρούς των Σκυθών, πόσο είχα
μαγευτεί.
(σκυθικές θήκες για τα βέλη και το τόξο των ιππέων, από δέρμα ή
ξύλο καλυμμένες από χρυσά ελάσματα. Το 1977 ένας γωρυτός βρέθηκε στη Βεργίνα,
κάτι που ενισχύει την άποψη πως οι Έλληνες τεχνίτες έπαιξαν σημαντικό ρόλο στα
έργα των Σκυθών),
Το ίδιο εντυπωσιακά είναι και τα μεταγενέστερα έργα,
Από το πλατύσκαλο της σκάλας που σε κατεβάζει στο ισόγειο, έχεις
μια πανοραμική θέα της αίθουσας με τα εκκλησιαστικά έργα τέχνης.
Βγαίνοντας από το μουσείο βλέπεις απέναντι τον εντυπωσιακό
τρούλο του ναού των Αγίων Αντωνίου και Θεοδοσίου, που είναι ενωμένος με την
παλιά τραπεζαρία (Τράπεζα, όπως λένε στα μοναστήρια). Εκεί πήγαμε στη συνέχεια.
Απ’ όπου και να την κοιτάξεις είναι πολύ όμορφη, με τους τοίχους
και την οροφή, γεμάτους με πίνακες.
Βγήκαμε και από εκεί.
Στη βάση του κωδωνοστασίου κάποιες κυρίες είχαν στήσει τους πάγκους
τους και πούλαγαν τα χειροτεχνήματα, που έφτιαχναν.
Κάτσαμε κάτω από ένα δέντρο για λίγη δροσιά πριν φύγουμε. Δεν θα
πηγαίναμε στα Σπήλαια. Τα αφήναμε για κάποια άλλη φορά.
και στα αριστερά τον ναό του Αγίου Σέργιου Ραντονέσκο. Συνεχίσαμε
προς τα νότια, μέχρι εκεί που τελειώνουν τα τείχη της Λαύρας και μπήκαμε στο
τεράστιο πάρκο.
Εκεί είναι σε διάφορα σημεία άρματα μάχης και άλλα στρατιωτικά οχήματα.
Αποτελούν μέρος του Μουσείου του Μεγάλου
Πατριωτικού Πολέμου της Ουκρανίας (Меморіальний комплекс
Національний музей історії Великої Вітчизняної війни).
Με ένα ταξί φτάσαμε στην πλατεία της Ανεξαρτησίας.
Βρήκαμε κάπου να κάτσουμε να φάμε στην αρχή της λεωφόρου Khreschatyk.
Στο κτίριο που κάτσαμε είχε στο πάτωμα κάτι σαν τα αστέρια της Λεωφόρου της δόξας
του Χόλυγουντ.
Αστέρια
με ονόματα αθλητών, όπως του μεγάλου επικοντιστή Σεργκέι Μπούμπκα και της σπουδαίας
κολυμβήτριας Λαρίσα Λατίνινα
και
καλλιτεχνών, όπως του συνθέτη και διευθυντή ορχήστρας Anatoliy Avdiyevsky και των ηθοποιών Bogdan
Stupka και Ada Rogovsteva.
Μετά το φαΐ και τον καφέ ξεκινήσαμε για την επόμενη
δραστηριότητα της μέρας.
Από την Αθήνα ακόμα είχα ψάξει για κάποια συναυλία στο Κίεβο ή τις
άλλες πόλεις του ταξιδιού. Δυστυχώς τις μέρες που ήμασταν στο Κίεβο και
αργότερα στη Λβιβ, η όπερα δεν είχε παράσταση. Είχε όμως μια συναυλία στη
Φιλαρμονική, που φαινόταν πολύ ενδιαφέρουσα. Έτσι την προηγούμενη, που περάσαμε
από τη Φιλαρμονική βγάλαμε εισιτήρια.
Το Εθνικό Σύνολο Σολίστ «Καμεράτα του Κιέβου» με διευθυντή τον Valeriy Matyukhin θα
συνόδευε τον Ουκρανογάλλο Τζάζ πιανίστα Dimitri Naϊditch (ДМИТРО НАЙДИЧ), σε
μια συναυλία με τίτλο «SymphoJazz».
Περάσαμε την πλατεία Ανεξαρτησίας και συνεχίσαμε στην Khreschatyk.
Σε κάποιο σημείο 4 χορευτές, ντυμένοι με στολές της Γεωργίας, χορεύανε χορούς της πατρίδας τους.
Προχωρήσαμε
προς τη Φιλαρμονική. Κυριακή απόγευμα και είχε πολύ κόσμο παντού.
Φτάσαμε νωρίτερα και ανεβήκαμε να δούμε το μνημείο της Φιλίας
των Λαών, άλλη μια φορά. Όταν άνοιξε η Φιλαρμονική μπήκαμε και κάτσαμε στις θέσεις
μας.
Η συναυλία ήταν καταπληκτική, ο Naϊditch
απίθανος, όλο μπρίο και χιούμορ,
ερμήνευσε γνωστά κλασσικά κομμάτια σε ύφος τζαζ και τα
απογείωσε.
Έτσι βγήκε και ξαναβγήκε, χαρίζοντάς μας λίγες ακόμα υπέροχες
στιγμές.
Είχε νυχτώσει για τα καλά σαν βγήκαμε από εκείνη τη μυσταγωγία. Οι
νυχτερινές εικόνες του Κιέβου ήταν μαγικές.
Άλλη
μια πολύ ενδιαφέρουσα και πολύ κουραστική μέρα έφτασε στο τέλος της. Η επόμενη
προβλεπόταν χαλαρή μιας και αργά το απόγευμα φεύγαμε για Λβιβ. Η ζέστη ήταν
αφόρητη και μιας και θα γυρνάγαμε και πάλι στο Κίεβο είπαμε να μην «τα δώσουμε
όλα» αυτή τη φορά.
Ώρα
για ξεκούραση. Λίγη δουλειά στον υπολογιστή και ύπνο να συνέλθουμε λίγο.
Καληνύχτα!
Καληνύχτα!
Το άλλο πρωί, φάγαμε το πρωινό μας και χαλαρά ξεκινήσαμε.
Βγαίνοντας από το ξενοδοχείο η ζέστη μας «χτύπησε στη μούρη». Ωχ, Παναγίτσα
μου!
Πήραμε τη λεωφόρο
Taras Shevchenko προς το κέντρο και απέναντι από το Ναό του Βλαδίμηρου, μπήκαμε
στο Βοτανικό κήπο Φόμιν (Ботанічний сад ім.
акад. О. В. Фоміна) του Πανεπιστημίου.
Διασχίζοντάς τον βλέπαμε κάποια από τα πανεπιστημιακά κτίρια.
Βγήκαμε και λίγο παρακάτω μπήκαμε σε ένα πάρκο.
Στο
κέντρο του πάρκου είναι ένα μεγάλο άγαλμα του σπουδαίου αυτού άντρα της χώρας. Εκτός του αγάλματος του Shevchenko, στο πάρκο
υπάρχουν ακόμα κάποια γλυπτά,
ένα
ξύλινο σπιτάκι για να αφήνεις όποιο βιβλίο θέλεις και να πάρεις αν θέλεις
κάποιο (όταν πήγαμε δεν είχε κανένα μέσα, εκτός από δύο των Μαρτύρων Ιεχωβά).
Μέσα
στο πάρκο είναι και ένα ωραίο εστιατόριο με παραδοσιακή, ουκρανική κουζίνα. Εκεί
κάτσαμε για φαΐ και το ευχαριστηθήκαμε.
Γυρίσαμε
στο δωμάτιο να μαζέψουμε και να ξεκουραστούμε. Σε 8 μέρες θα ήμασταν και πάλι
στο Κίεβο για λίγες ακόμα μέρες. Τώρα όμως μας περίμενε το Λβιβ, στα δυτικά της
χώρας, σχεδόν πάνω στα σύνορα με την Πολωνία.
Καλό
ταξίδι νάχουμε και καλά να περάσουμε!
(το ταξίδι συνεχίζεται Λβιβ, μια «Πολωνέζα»…στην Ουκρανία! Α΄)
θα χαρώ να διαβάσω τα
σχόλιά σας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου