Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2011

Σουηδία, μια μέρα στη Lund.

29 Ιουλίου 1996
Η Δευτέρα ήταν η μέρα της εκδρομής μας στη Σουηδία και πιο συγκεκριμένα στη Lund, «πανεπιστημιούπολη» περίπου 80.000 κατοίκων στη Ν. Σουηδία, τη Skania (Skåne στα Σουηδικά) όπου ήταν και το πανεπιστήμιο που είχε έρθει ο Γ…….
(βλ. http://disaki.blogspot.com/2011/11/blog-post_25.html )
Μετά το πρωινό πήγα στο Σιδηροδρομικό Σταθμό της Κοπεγχάγης, ένα όμορφο και πολύ καθαρό κτίριο  για να κάνω συνάλλαγμα σε Σουηδικές Κορώνες. Γύρισα στο ξενοδοχείο και από εκεί με το λεωφορείο πήγαμε ως το Christianborg, όπου και το παλιό χρηματιστήριο και από εκεί με τα πόδια στο λιμάνι να πάρουμε το ταχύπλοο καταμαράν για την τρίτη σε μέγεθος πόλη της Σουηδίας, το Malmo. Η θάλασσα λάδι και το ταξίδι των 45΄ λες και ήταν σε αυτοκινητόδρομο.
Απέναντι από το λιμάνι του Malmo το υπέροχο κτίριο του ταχυδρομείου και λίγο πιο πέρα ο σταθμός των τρένων που ήταν και η αφετηρία μας για τον τελικό μας προορισμό. Το μικρό ηλεκτρικό τρένο για την Lund, το Pagatagen,  όμορφο, αθόρυβο και χαρούμενα στολισμένο με τις χήνες του Νιλς Χόλγκερσεν, κατάπιε τα λιγότερα από 20 χιλιόμετρα της εντελώς επίπεδης διαδρομής σε 15 λεπτά. Το τοπίο, χαρακτηριστικό της Ν.Σουηδίας, καλλιεργημένο σε όλη του την έκταση και 1-2 χωριά που είδαμε είχαν τη χαρακτηριστική βορειοευρωπαϊκή αρχιτεκτονική.

Στο σταθμό της Lund μας περίμεναν η γυναίκα και η κόρη του φίλου μας. Περπατήσαμε σε πεζόδρομους στρωμένους με καλντερίμι όπου μόνο ποδήλατα (και εδώ πολλά ποδήλατα) και πεζοί περνούσαν και φτάσαμε στην περιοχή του Καθεδρικού.
Ο Ναός εξωτερικά ογκώδης, λιτός δεσπόζει στην πόλη. Δίπλα του μια μεγάλη ανοιχτή πλατεία, όπου και έκατσαν οι κυρίες, ενώ εγώ και τα παιδιά πήγαμε στο Kulturen,
ένα υπαίθριο Μουσείο όπου έχουν μεταφέρει ολόκληρα κτίρια από όλη τη Ν. Σουηδία. Το παλαιότερο είναι χτισμένο γύρω στα 1500 μ.Χ. Και τι δεν έχει. Σπίτια, εκκλησίες, εργαστήρια, αλλά και κάποια αρχαιολογικά εκθέματα. Ορισμένα είναι ανοιχτά για επίσκεψη και κάποια λειτουργούν σαν εκθεσιακοί χώροι. Ολόκληρα σπίτια με όλο τον εξοπλισμό τους σε μετέφεραν δεκαετίες ή και αιώνες πίσω στο χρόνο.
Στο Folk Culture Building (του 1853) εκτίθενται άμαξες, παλιά αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες, γεωργικά μηχανήματα, έλκηθρα, αγροτικά και αλιευτικά εργαλεία κ.λ.π.
Στην ξύλινη εκκλησία του 1652 με τοιχογραφίες του τέλους του 1700 μια κυρία έπαιζε όργανο!!
Πολύ ενδιαφέρον μουσείο. Στην είσοδό του υπάρχει και μια αίθουσα με τα κινητά και πιο ευαίσθητα εκθέματα όπως πολύ παλιά ξυλόγλυπτα (κυρίως εκκλησιαστικής τέχνης) αλλά και έργα σύγχρονης τέχνης.
Στην αυλή Ρουνικοί λίθοι με την όμορφη και τόσο ιδιόμορφη γραφή. Λίγο πριν τις 15.00 το μεσημέρι φύγαμε γρήγορα-γρήγορα να προλάβουμε στον καθεδρικό το «σώου» του αστρονομικού ρολογιού.
Ο Καθεδρικός, ένας τεράστιος Ναός του 1100 μ.Χ. έχει ένα μικρό πρόναο και στον κυρίως Ναό
αριστερά μπαίνοντας υπάρχει το αστρονομικό ρολόι. Στην πρόσοψή του έχει την Παναγία με το Θείο βρέφος. Δεξιά και αριστερά από μια πόρτα και από ένα σαλπιγκτή. Κάθε μέρα στις 12.00 και στις 15.00 το μεσημέρι οι σαλπιγκτές φέρνουν τις σάλπιγγες στο στόμα και ταυτόχρονα οι πόρτες ανοίγουν. Κάποιες φιγούρες βγαίνουν από τη μια πόρτα, αποδίδουν τιμές στην Παναγία και μπαίνουν στην άλλη. Όλη την ώρα παίζει μια κατανυκτική μουσική. Η εκκλησία μέσα είχε πολύ κόσμο που είχε έρθει να δει την «παράσταση». Αφού τέλειωσε ασχοληθήκαμε με τον Ναό. Είναι τεράστια με πολλά όμορφα ξυλόγλυπτα,
στο ιερό ένα μεγάλο ψηφιδωτό με τον Χριστό όρθιο να ευλογεί και πάνω από την κύρια είσοδο ένα μεγάλο όργανο. Στο υπόγειο αρκετοί τάφοι και σαρκοφάγοι. Μου έκανε εντύπωση που σε μια γωνιά, αριστερά του Ιερού, πάνω σε ένα τραπέζι έκαιγε ένα καντήλι  μπροστά από μια Ορθόδοξη εικόνα του Χριστού. Η Εκκλησία έχει παραχωρήσει ένα μικρό χώρο για τις λατρευτικές ανάγκες των ορθόδοξων της πόλης μιας και δεν υπάρχει Ορθόδοξος Ναός!! Φεύγοντας πήραμε κάποια βιβλία και κάρτες από το πωλητήριο του Ναού και μερικά σουβενίρ από το γραφείο τουρισμού απέναντι. Βρήκαμε και τις κυρίες και με τα πόδια μέσα από την αγορά της πόλης φτάσαμε στην καταπράσινη πλατεία όπου βρίσκεται και το Grand Hotel. Κάτσαμε για καφέ και γλυκό σε ένα «γαλλικό» μπιστρό.
Μετά τον καφέ ψωνίσαμε από το σούπερ μάρκετ και φύγαμε για το «σπίτι» του Γ….. να μαγειρέψουμε και να φάμε. Τα γυναικόπαιδα φύγανε με ένα ταξί και εγώ με τα πόδια. Περπάτησα μεγάλο μέρος της πόλης και είδα μια πόλη από αυτές που μόνο στο όνειρό μας μπορούμε να δούμε. Φανταστείτε την Ηρώδου Αττικού με τα υπέροχα κτίρια και τους κήπους τους από τη μια και τον Εθνικό Κήπο από την άλλη. Αυτή την εικόνα μου έδωσε όλη η πόλη. Ακόμα και οι μικρές πολυκατοικίες ήταν πανέμορφες. Και φυσικά όλα πνιγμένα στο πράσινο. Ακούγοντας την προτροπή του Γ…. πέρασα μέσα από το νεκροταφείο! Ναι!
Το νεκροταφείο που είναι σαν ένα τεράστιο πάρκο. Καμιά σχέση με ότι ξέρουμε.
Το διαμέρισμα στο οποίο έμενε ο Γ….. μαζί με άλλους 5 ήταν σε μια χαμηλή πολυκατοικία, κάτι σαν φοιτητική εστία. Από κάτω μια παιδική χαρά για τα παιδιά των ενοίκων. Κατεβήκαμε με τα παιδιά να παίξουν. Πίσω από το φράχτη, δειλά στην αρχή, πιο θαρρετά μετά έβγαλε τη μουσούδα του ένα αγριοκούνελο και λίγο μετά από ένα δέντρο κατέβηκε ένας σκίουρος να «παίξει» μαζί μας απόλυτα εξοικειωμένος με την ανθρώπινη παρουσία. Επειδή πλησίαζε η ώρα που έπρεπε να φύγουμε ανεβήκαμε πάνω, φάγαμε γρήγορα και με ένα ταξί πήγαμε στο σταθμό όπου πήραμε το τρένο και λίγο μετά παίρναμε το πλοίο για την Κοπεγχάγη. Αργά το βράδυ φτάσαμε στο ξενοδοχείο μας, πολύ κουρασμένοι αλλά και πολύ γεμάτοι και ενθουσιασμένοι με όσα είδαμε τη μέρα εκείνη.

Περισσότερες φωτογραφίες: https://picasaweb.google.com/113768004153428953599/LUND2971996