5 Απριλίου 2013
Στην οδό Πειραιώς, στη συμβολή της με την Καραολή και
Δημητρίου στον Πειραιά, βρίσκεται το εργοστάσιο της ελαιουργίας ΕΛΑΪΣ. Ήταν
μερικά χρόνια πριν όταν περνώντας είδα τη μάντρα του εργοστασίου καλυμμένη από
ένα γκράφιτι, ομολογουμένως εντυπωσιακό. Το σημείο σου δίνει τη δυνατότητα μόνο
για μια φευγαλέα παρατήρηση και αυτό στα λίγα δευτερόλεπτά που θα περιμένεις
στο φανάρι. Είχα παρατηρήσει μόνο πως το θέμα του ήταν η ελιά. Ήθελα λοιπόν να
μπορέσω να σταματήσω κάπου και να πάω κοντά να το δω, πράγμα που έγινε μερικές
μέρες πριν.
Μια πινακίδα στην είσοδο του
εργοστασίου (και η ίδια στον πλαϊνό τοίχο) μας πληροφορεί:
«Η
ελιά παγκόσμιο σύμβολο του αθλητισμού, της ειρήνης και του πολιτισμού»
Grafiiti
εικαστική παρέμβαση
στο εξωτερικό τοιχίο του εργοστασίου της ΕΛΑΪΣ
που δημιούργησε η καλλιτεχνική ομάδα "CARPE DIEM"
και τελεί υπό την αιγίδα του Δήμου
Πειραιά.
Το έργο εντάσσεται στο πλαίσιο
εορτασμού
των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής
Κληρονομιάς 2003
του Υπουργείου Πολιτισμού.
Η εικαστική αυτή παρέμβαση στην οδό Πειραιώς έχει
κύριο θέμα
τη σχέση της ελιάς με τον άνθρωπο και την εικόνα της ελιάς
ως
πανανθρώπινου συμβόλου
Χορηγός:
ΕΛΑΪΣ Α.Ε.
Μπορεί κανείς να χωρίσει τη σύνθεση σε δύο μέρη. Αριστερά
της μιας εισόδου (όπως την κοιτάμε από το δρόμο) η σύνθεση αναφέρεται στην
Αρχαία Ελλάδα και συγκεκριμένα έχει δύο εικόνες.
Τη χρήση κλαδιών ελιάς σαν βραβεία σε αθλητές
και το μύθο για την ονομασία της Αθήνας που αφορά τη διαμάχη
της Αθηνάς με τον Ποσειδώνα
και τα δώρα που αυτοί πρόσφεραν.
Στα δεξιά αυτής της εισόδου, το τμήμα χωρίζεται από άλλη μια
είσοδο
και περιλαμβάνει εφτά εικόνες
από τη διαδικασία
της συγκομιδής της ελιάς
και της παραγωγής του πολύτιμου λαδιού
και μία για την απόλαυση των αγαθών της μάνας γης
συμπληρωμένων από το ελαιόλαδο.
Η τεχνοτροπία, αν και είναι κλασικά αυτή των γκράφιτι, δίνει
την αίσθηση στοιχείων από βυζαντινές εικόνες, κάτι που την κάνει ακόμα πιο
ενδιαφέρουσα.
Οι οδηγοί στο φανάρι κοίταζαν με περιέργεια τον «τρελό» με
τη φωτογραφική μηχανή στη νησίδα να φωτογραφίζει το εργοστάσιο και ο Πακιστανός
που έπλενε τα παρμπρίζ ήταν φανερά ενοχλημένος. Συγνώμη φίλε μου, δεν θέλησα
ούτε στιγμή να σου στερήσω το πιθανό χαρτζιλίκι από κάποιο αυτοκίνητο, αλλά ο
πειρασμός των εικόνων και η «αρρώστια» μου ήταν πολύ πιο δυνατές. Και φυσικά
ανταμείφθηκα με τις λεπτομέρειες των εικόνων που τόσο καιρό ήθελα να δω.
Περισσότερες φωτογραφίες: https://picasaweb.google.com/106934190911586551442/GraffitiAthens5
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου